Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) se pregătește să facă un pas semnificativ în direcția digitalizării sale, prin instituirea unui nou post de vicepreședinte dedicat exclusiv coordonării activităților în acest domeniu vital. Conform unui proiect de Ordonanță de Urgență (OUG) publicat recent de Ministerul Finanțelor, acest nou vicepreședinte va fi însărcinat cu supravegherea și îmbunătățirea procesului de digitalizare în cadrul ANAF, transmite Agerpres.
Potrivit documentului, noul post de vicepreședinte va fi creat prin desființarea unui post vacant existent și va fi numit cu rang de subsecretar de stat prin decizie a prim-ministrului. Scopul acestui demers este de a asigura o mai mare coerență decizională și de a reduce eforturile necesare pentru atingerea obiectivelor de digitalizare. Având în vedere complexitatea activității ANAF și nevoia de performanță managerială dedicată, acest pas este considerat esențial pentru consolidarea capacității instituției de a colecta taxe în mod eficient și de a se adapta inițiativelor strategice.
„Astfel, la nivelul Agenţiei se înfiinţează un nou post de vicepreşedinte care va coordona în mod direct activitatea de digitalizare a instituţiei, având în vedere dimensiunile şi complexitatea activităţii ANAF în vederea eficientizării procesului aferent şi asigurării unui circuit informaţional decizional care să asigure o mai mare coerenţă decizională, dar şi pentru o diminuare a efortului depus pentru atingerea obiectivelor (a costurilor operaţionale) raportat la rezultatele obţinute, obiectivele principale pe linia digitalizării neputând fi realizate fără o susţinere consistentă şi performantă din partea unui management dedicat.
În vederea respectării iniţiativelor strategice ale Agenţiei, este nevoie să fie adoptate toate măsurile necesare pentru consolidarea capacităţii administraţiei fiscale de a colecta taxele la bugetul general consolidat în mod special prin digitalizare. Noul post va fi obţinut prin desfiinţarea unui post vacant existent în cadrul ANAF şi înfiinţarea unui post de vicepreşedinte ANAF, cu rang de subsecretar de stat, numit prin decizie a prim-ministrului, care va exercita atribuţiile delegate de preşedintele Agenţiei”, se spune în nota de fundamentare a proiectului.
Te-ar putea interesa și: Deloitte: creşterea semnificativă a controalelor ANAF asupra persoanelor fizice în România. De cel puţin patru ori mai mulţi bani la bugetul de stat!
Un alt aspect important al acestui proiect de OUG este reorganizarea Direcției Generale de Administrare a Marilor Contribuabili (DGAMC), care va fi absorbită de ANAF prin fuziune. Această mutare are ca scop optimizarea structurii instituționale și eficientizarea administrării fiscale pentru contribuabilii de mari dimensiuni. Posturile și personalul aferente DGAMC vor fi preluate în cadrul aparatului propriu al ANAF, iar competența de administrare fiscală va fi stabilită conform legislației în vigoare.
Un alt aspect crucial evidențiat în proiectul de OUG este necesitatea specializării personalului implicate în combaterea evaziunii fiscale și a fraudelor. Propunerea vizează reintroducerea funcției de inspector antifraudă pentru consolidarea capacității de control și pentru asigurarea unei structuri adecvate de combatere a fraudei fiscale.
În plus, proiectul de OUG abordează și aspecte legate de dotarea ANAF cu mijloacele necesare pentru implementarea sistemului național RO e-Sigiliu, un instrument esențial pentru monitorizarea transporturilor rutiere de mărfuri și pentru combaterea activităților economice ilicite. Achiziția de autoturisme și echipamente specifice va fi efectuată prin intermediul sistemului centralizat al Oficiului Național pentru Achiziții Centralizate (ONAC).În final, proiectul de OUG evidențiază importanța respectării secretului fiscal și a integrității în cadrul ANAF, stabilind răspunderea legală pentru nerespectarea acestora.