Potrivit unui comunicat de presă, Casa de Pensii informează că a fost eliminată obligativitatea prezentării/depunerii de pensionari a copiilor unor documente. Mai mult, dacă legislația pe care o aplică unitățile teritoriale de pensii prevede anumite copii pentru acordarea drepturilor, acestea vor fi realizate, gratuit, de funcționarii caselor de pensii teritoriale. Din 4 iulie 2023, autorităților publice centrale și locale li se interzice să mai ceară contribuabililor dosare cu șină atunci când vine vorba de furnizarea la cerere a serviciilor publice, de concursuri publice sau de proceduri de achiziții publice. Măsura este dintr-o lege oficializată la începutul anului.
Alte articole: Este oficial! Ministrul Muncii anunță data la care intră alocațiile în august
„Informare cu privire la aplicarea Legii nr. 9/2023 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative. Începând cu data intrării în vigoare a prevederilor Legii nr. 9/2023 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, a fost eliminată obligativitatea prezentării/depunerii de către beneficiari a copiilor unor documente.
În situațiile în care legislația pe care o aplică casele teritoriale de pensii prevede că documentația necesară acordării drepturilor cuprinde și anumite copii, acestea vor fi realizate în mod gratuit de funcționarii instituției, în momentul depunerii cererii”, se arată în comunicat.
Cresterea varstei de pensionare, scaderea ratei natalitatii si accelerarea procesului de imbatranire a populatiei pun sistemul public de pensii intr-o situatie dificila. Pe pagina web a Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), sunt detaliate cerințele pentru pensionarea anticipată a angajaților și durata minimă a perioadei de contribuție necesară.
Ce trebuie să conțină dosarul pentru pensii
Iată lista documentelor necesare pentru solicitarea pensiei de vârstă:
- cerere pentru înscrierea la pensie (anexa nr. 6 la norme);
- carnetul de muncă (original şi copie);
- carnetul de muncă pentru membrii CAP (original şi copie);
- carnetul de asigurări sociale pentru agricultori (original și copie);
- alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă sau vechimea în serviciu realizată;
- actele de stare civilă ale solicitantului: BI/CI, certificat de naştere şi de căsătorie (original şi copie);
- livretul militar (original şi copie);
- diploma de absolvire a învăţământului universitar (original şi copie) şi adeverinţa din care să rezulte durata normală, perioada studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi;
- dovada echivalării de către statul român a cursurilor desfăşurate în cadrul unor instituţii de învăţământ universitar din străinătate;
- adeverinţa privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă (original);
- adeverinţa privind încadrarea activităţii în fostele grupe I şi/sau II de muncă, în condiţii deosebite și speciale , în original (anexa nr. 12, anexa nr. 13, anexa nr. 14 la norme);
- procura specială, pentru mandatar (original şi copie);
- acte pentru dovedirea calităţii de beneficiar al Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, şi/sau al Legii recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din Decembrie 1989, precum şi faţă de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare
- alte acte întocmite potrivit prevederilor legale prin care se dovedesc elemente necesare stabilirii drepturilor de pensie. Pentru a putea comunica angajatorului informaţiile cu privire la emiterea deciziei de pensionare, persoana care solicită înscrierea la pensie trebuie să prezinte, pe lângă documentele prevăzute de legislaţia cadru în domeniul pensiilor, o adeverinţă eliberată de angajatorul la care îşi desfăşoară activitatea la data solicitării înscrierii la pensie, din care să rezulte datele de identificare ale angajatorului, (adresa, e-mail, fax, nr. telefon).
CNPP aduce la cunoștință că, în situația în care o persoană desfășoară simultan activități la mai mult de un angajator, va fi necesar să se atașeze la dosarul de pensie certificate eliberate individual de fiecare angajator.
Citește și: Apel disperat la Ministerul Muncii. Începând cu 1 septembrie, 700 de meserii de bază riscă să dispară din România. Electricienii, zugravii, tâmplarii și mulți alții sunt pe listă