Se fac din nou angajări în sistemul bugetar. După mai bine de un an de blocaj, Guvernul dă startul angajărilor la stat, iar 90.000 de posturi așteaptă să fie ocupate în aproape toate sectoarele. Instituțiile trebuie să își respecte bugetele dacă doresc să înscrie noi participanți în sistem.
Începând de la 1 ianuarie se fac noi angajări la stat. Guvernul pune însă o condiție. Instituțiile care își doresc să aducă noi oameni în sistem trebuie să se încadreze în bugetele deja alocate.
În Ministerul Educației, care are cea mai mare nevoie de forță de muncă, sunt aproximativ 21.700 de posturi vacante. Ministerul de Interne, care are peste 15.000 de posturi vacante, este o altă instituție care va face angajări.
În timp ce Ministerul Sănătății va avea nevoie de aproximativ 12.800 de lucrători, Ministerul Apărării Naționale va adăuga, de asemenea, peste 15.000 de noi angajați.
Ministerul Justiției, care are nevoie de 3.800 de angajați suplimentari, va începe de asemenea să facă angajări de îndată ce începe noul an. Ministerul de Finanțe are nevoie de încă 3.100 de lucrători.
Începând cu 1 ianuarie, salariile din instituțiile publice vor crește cu până la 10%. Candidații care sunt interesați de aceste posturi trebuie să îndeplinească standarde legate de studii, vechimea în muncă și alte criterii.
În conformitate cu articolul 3 din Regulamentul-cadru, care a fost adoptat prin Hotărârea Guvernului nr. 286 din 23 martie 2011, revizuit și actualizat, candidații trebuie să îndeplinească cerințele generale enumerate mai jos pentru a fi considerați eligibili pentru un post contractual vacant sau temporar vacant:
„-are cetățenia română, cetățenie a altor state membre ale Uniunii Europene sau a statelor aparținând Spațiului Economic European și domiciliul în România
-cunoaște limba română, scris și vorbit
-are vârsta minimă reglementată de prevederile legale
-are capacitate deplină de exercițiu
-are o stare de sănătate corespunzătoare postului pentru care candidează, atestată pe baza adeverinței medicale eliberate de medicul de familie sau de unitățile sanitare abilitate
-îndeplinește condițiile de studii și, după caz, de vechime sau alte condiții specifice potrivit cerințelor postului scos la concurs
-nu a fost condamnată definitiv pentru săvârșirea unei infracțiuni contra umanității, contra statului ori contra autorității, de serviciu sau în legătură cu serviciul, care împiedică înfăptuirea justiției, de fals ori a unor fapte de corupție sau a unei infracțiuni săvârșite cu intenție, care ar face-o incompatibilă cu exercitarea funcției, cu excepția situației în care a intervenit reabilitarea.”, se arată în legea citată de RomâniaTV.
Se fac angajări, numărul bugetarilor va creşte de anul viitor. În câteva zile, instituțiile statului vor avea, din nou, liber să facă angajări. Si asta pentru ca inghețarea angajărilor în sistemul public, introdusă în a doua parte a acestui an, nu va mai fi prelungită și în anul următor.
Doar la ANAF vorbim despre aproape 1.500 posturi. În situații temeinic justificate, s-au făcut angajări pentru anumite posturi vacante, în limita cheltuielilor de personal. Acum, intenția este ca angajările sa fie permise cel puțin în prima parte din 2023. Ca atare, sefii de instituții și-au pus la punct planurile pentru recrutări anul viitor. ANAF va face angajări record. Instituția vrea să scoată la concurs anul următor toate cele 1.490 de posturi vacante, potrivit unui post.
Potrivit datelor, la ANAF un consilier ia între 7000 și 10.000 lei pe lună și un sport de 1.100 – 1.500 lei pe lună.