Ministerul Finanţelor, alături de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală au elaborat Ghidul privind Sistemul naţional e-Transport, o componentă esențială în digitalizarea ANAF. Prin intermediul acesteia, se urmăreşte creşterea capacităţii administrative de combatere a fraudei fiscale, potrivit unui comunicat de presă transmis de Minister și citat de Economedia.
Prin raportarea în acest sistem, operatorii de transport sunt obligaţi să transfere, pe întreaga durată a traseului, datele curente de poziţionare ale vehiculului în Sistemul RO e-Transport.
„Este un sistem creat special pentru lupta împotriva diverselor forme de fraudă şi evaziune fiscală care pot apărea în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri, pentru cei care aleg să efectueze livrări sau transferuri neoficiale, care duc la pierderi fiscale pentru stat şi la distorsiuni în concurenţa corectă între companii.
Prin intermediul RO e-Transport, autorităţile pot monitoriza în timp real mişcările de mărfuri pe drumurile naţionale, identificând şi investigând potenţialele cazuri de nereguli sau de fraudă fiscală. În final, sistemul RO e-Transport reprezintă o componentă vitală din ecosistemul de modernizare şi eficientizare a administraţiei fiscale pe care îl implementăm anul acesta”, a declarat Marcel Bolol, ministrul Finanţelor.
Cât despre monitorizarea transporturilor de bunuri, Sistemul RO e-Transport va culege datele din sistemele proprii de poziţionare în situaţia în care autovehiculele de transport marfă sunt dotate cu astfel de sisteme sau de la dispozitive de tip terminal de telecomunicaţii care au la bază tehnologii de poziţionare şi transmisie de date prin satelit, pe care va fi instalat software-ul pus la dispoziţie gratuit de Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare din cadrul Ministerului Finanţelor.
Ai mai putea citi: O nouă schemă de înșelăciune! Metoda care a prejudiciat persoane fizice și firme cu aproape 700.000 de lei
Categoriile de vehicule rutiere vizate sunt cele care au o masă maximă tehnic admisibilă de minimum 2,5 tone, încărcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masă brută totală ce depășește 500 kg sau o valoare totală de peste 10.000 de lei, aferente cel puţin unei partide de bunuri care face obiectul transportului.
La nivel naţional, obligaţiile declarării datelor cu privire la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat aparțin furnizorului din România, în situația tranzacţiilor interne, sau operatorului economic care transportă, încarcă şi descarcă pe teritoriul României bunuri cu risc fiscal ridicat.
Obligaţiile declarării datelor referitoare la transportul internaţional de bunuri revin:
Transportatorul rutier are următoarele obligații: