Guvernul României pregătește implementarea unei noi legi care va permite Poliției Române să emită sancțiuni pe baza imaginilor captate de sistemele de monitorizare instalate de administratorii drumurilor din țară. Această inițiativă, aflată pe masa Guvernului, va fi introdusă prin Ordonanță de Urgență și va modifica Codul Rutier, permițând aplicarea de amenzi pentru diverse abateri, de la depășirea vitezei regulamentare până la trecerea pe culoarea roșie a semaforului sau depășirea coloanelor oprite, notează Newsweek.
În București, șoferii sunt deja supravegheați de camere video inteligente instalate în 19 intersecții, care pot identifica abateri precum forțarea semaforului, nepurtarea centurii de siguranță și neacordarea de prioritate pietonilor. În baza noii legi, Poliția Română va putea emite sancțiuni pentru aceste încălcări.
În următoarea perioadă, sute de radare fixe și sisteme de monitorizare a șoferilor vor fi instalate pe drumurile din România. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a lansat anul trecut o licitație în valoare de 112 milioane lei pentru montarea de radare, sisteme de monitorizare și cântărire din mers pe autostrăzile București – Pitești, București – Constanța și București – Ploiești, precum și pe DN 1 București – Ploiești.
Odată cu anunțarea oficială a câștigătorului licitației, vor fi instalate echipamente moderne de monitorizare a traficului, radare fixe pentru măsurarea vitezei șoferilor, panouri de informare cu mesaje variabile de tip VMS, sisteme pentru monitorizarea și controlul rovinietei, cântărirea din mers a camioanelor și stații meteo cu senzori de polei. Sistemele vor include și funcții de recunoaștere automată a plăcuțelor de înmatriculare (ANPR).
Te-ar putea interesa și: Modificări importante în Codul Rutier. Șoferii români care trebuie să-și schimbe permisul la 2 ani
Șoferii trebuie să știe că pe autostrada A1 București – Pitești, vor fi instalate 48 de sisteme de detecție a incidentelor, 33 de camere mobile, 8 camere CCTV, 5 stații meteo cu 4 senzori de polei, 22 de panouri cu mesaje variabile VMS pe ambele sensuri, 16 panouri VMS pe bretele, 2 sisteme cu bucle inductive pentru măsurarea vitezei între nodurile de circulație și 2 echipamente pentru cântărirea din mers a camioanelor. Camerele CCTV vor dispune de funcții de mișcare și panoramare (Pan Tilt & Zoom), iar cele fixe de Zoom fix.
Pe autostrada A2 București – Constanța, echipamentele ITS moderne vor fi montate pe tronsonul București – Cernavodă până la kilometrul 162. Vor fi instalate 66 de camere de detecție a incidentelor, 35 de camere mobile, 40 de camere CCTV, 8 stații meteo, 9 panouri VMS, un sistem de cântărire din mers și două echipamente cu bucle inductive pentru măsurarea vitezei între nodurile de circulație.
Pe autostrada A3 București – Ploiești, între șoseaua Petricani și intersecția cu DN 1 Centura Ploiești, vor fi instalate 20 de bucle inductive, 42 de camere de detecție, 29 de camere de detecție a incidentelor, 16 camere CCTV, 4 stații meteo și 17 panouri VMS.
Pe DN 1 București – Ploiești, vor fi montate 16 bucle inductive, 28 de camere de detecție a incidentelor, 17 camere mobile și 7 panouri VMS. Bucle inductive vor măsura viteze între 10 și 250 km/h și vor rezista la temperaturi exterioare cuprinse între -30°C și +60°C, colectând date despre viteza șoferilor, numărul acestora, clasificarea vehiculelor, direcția și distanța între vehicule în secunde. Aceste bucle vor permite și detectarea vitezei pentru mașinile care circulă pe contrasens.
Implementarea acestei legi va transforma modul în care sunt monitorizate și sancționate încălcările legislației rutiere în România, contribuind la creșterea siguranței pe drumurile publice și la reducerea accidentelor rutiere.
Citește și: Codul Rutier 2024. Greșeala uriașă pe care o fac șoferii și pentru care pot primi o amendă de 3.300 de lei