Se scumpeşte hârtia igienică. De vină ar fi criza din sectorul construcţiilor, care a declanşat o altă criză a cherestelei, spun specialiștii. Lumea se confruntă cu o criză a celulozei de lemn, materia primă pentru produse precum hârtia igienică sau șervețele.
Criza din sectorul construcţiilor a făcut ca în Canada, cel mai mare producător de cherestea de răşinoase din lume, aproximativ o treime din capacitatea producţiei de cherestea să fie închisă în Columbia Britanică. Ca urmare, costurile pentru celuloză la nivel global sunt în creştere, iar producătorii de hârtie igienică, inclusiv Kimberly-Clark, au implementat creşteri ale preţurilor în efortul de a creşte marjele. Potrivit firmei de cercetare NielsenIQ, preţurile cu amănuntul la hârtie igienică în SUA au crescut cu aproximativ 20% în perioada cuprinsă între luna iulie 2021 şi sfârşitul anului 2022, scrie news.ro.
În plus, problemele logistice induse de pandemie şi invazia Ucrainei de către Rusia au cauzat fluctuaţii mari ale preţurilor şi unele lipsuri de materii prime. Astfel, la cherestea, piaţa a început să scadă după o creştere ameţitoare la un nivel record în 2021. Din acest motiv, consumatorii încearcă să facă faţă preţurilor mai mari la hârtie igienică trecând la mărci de magazine mai ieftine, cumpărând pachete mai mici sau pur şi simplu reducând consumul.
Scumpirea nu va dura foarte mult, deoarece impactul asupra preţurilor va fi în cele din urmă echilibrat de un consum mai slab şi mai multă ofertă disponibilă din nordul Europei. Concret, producătorii din Suedia şi Finlanda vor adauga o capacitate de producţie de un milion de tone pe an până în a doua jumătate a anului 2023, iar acest lucru va compensa complet pierderile din Canada, chiar dacă închiderile de fabrici din ţara nord-americană vor continua pe tot parcursul anului.