În cadrul evenmentului Zilele Feroviare 2022, Președintele Organizației Patronale a Societăților Feroviare Private din România, Vasile Șeclăman, a realizat o radiografie a sistemului, iar declarațiile sale au fost cât se poate de dure. Acesta a atacat modul în care se fac angajări în sistem, făcând o aluzie clară la modul în care au fost aleși membri Consiliului de Administrație al CNCF CFR SA și al Electrificare CFR SA.
”La noi (oficialii guvernamentali – n.red.) se ocupă să pună coafeze și veterinari prin consiliile de administrație. Voi, studenții, n-aveți nicio șansă, doar dacă faceți o școală de pedichiuriști”, a spus reprezentantul patronal.
Declarația a fost făcută la Zilele Feroviare, eveniment organizat de Club Feroviar și Universitatea Politehnica București, cu sprijinul Asociației Industriei Feroviare, în fața unei săli pline cu reprezentanți ai companiilor din domeniu dar și cu studenți ai Facultății de Transporturi. Șeclăman s-a referit la Consiliul de Administrație al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, din care face parte un medic veterinar – Ionel Sabin Emil Bociu, fostul primar al comunei Jebel din județul Timiș, un apropiat al ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Alte articole: Firmele nu mai vor să lucreze cu români. Numărul companiilor care apelează la muncitori străini s-a dublat
O altă persoană la care a făcut aluzie președintele OPSFPR este Monica Hunyadi, care a fost numită la începutul anului în Consiliul de Administrație al Electrificare CFR SA. Ea este din 2020 asociat și administrator unic al firmei Hunymoo SRL, cu profil de ”coafură și alte activități de înfrumusețare”, care operează salonul de profil Aspect Studio din București.
De asemenea, Șeclăman a subliniat că atenția Ministerului Transporturilor ar trebui orientată către situația dezastruasă a cailor ferate române unde, de exemplu, trenurile de marfă nu prind mai mult de 8 kilometri/oră.
„Neglijarea continuă a mentenanței infrastructurii dublată de lentoarea cu care au fost accesate fondurile europene necesare pentru reconstrucția rețelei TEN-T au dus, din motive de siguranță, la reducerea permanentă a vitezei de circulație maxime admise. Subfinanțarea sistematică de către MTI a sectorului feroviar în favoarea celui rutier, în contradicție cu recomandările UE, a dus la creșterea numărului de restricții de circulație, scăderea drastică a vitezelor de circulație și, în general, a performanțelor tehnice ale infrastructurii feroviare”, a spus el.
Potrivit oficialului patronal, în România, operatorii feroviari de transport de marfă îşi desfăşoară activitatea pe o piaţă concurenţială, dar cu mari greutăți din partea administratorului de infrastructură și mai ales din partea furnizorului de energie electrică – Electrificare CFR SA.
„Deşi disponibilitatea materialului rulant este mică, raportată la unităţile de material rulant existente, aceasta nu pare să influenţeze negativ volumul de marfă transportat, constatându-se, an de an, creșteri semnificative ale acestei activități, dar care încă nu se ridică la nivelul cerințelor pieței europene. Cele mai mari dificultăţi pe care le întâmpină operatorii de transport feroviar de marfă se referă la finanţarea achiziţionării materialului rulant nou, la starea infrastructurii și la creșterea tarifelor la energie electrică”.
În legătură cu acest ultim aspect, el a detaliat, arătând că pe piața transportului feroviar sunt în general ”firme micuțe”, cu excepția a patru-cinci firme foarte mari, dintre care două ale statului român.