Această situație este deosebit de gravă în zonele rurale, arată raportul Salvaţi Copiii, unde rata abandonului școlar este de câteva ori mai mare decât în marile orașe.
„Aproape 16% dintre copiii de vârstă gimnazială se aflau în afara școlii în anul școlar 2022-2023, în timp ce peste un sfert dintre cei de vârstă liceală (25,03%) erau în aceeași situație. Rata abandonului școlar în mediul rural atinge un uriaș 27,5%, comparativ cu doar 3,3% în marile orașe”, se arată în comunicatul organizației Salvați Copiii.
Datele prezentate evidențiază și dificultățile majore ale elevilor români în obținerea unor rezultate academice satisfăcătoare. Aproape 40% dintre elevii care au început școala cu nouă ani în urmă nu au reușit să obțină o medie peste 5 la Evaluarea Națională, iar rata insuccesului este de peste 2,5 ori mai mare în mediul rural comparativ cu mediul urban. De asemenea, peste 15% dintre elevii de gimnaziu nu au finalizat clasa a VIII-a, iar aproape jumătate dintre elevii de 15 ani au competențe scăzute la matematică, științe și lectură, conform testelor PISA.
„România înregistrează un procent de 16,6% al tinerilor cu vârsta între 18 și 24 de ani care au finalizat cel mult studiile gimnaziale, cel mai mare procent din ultimii șase ani”, arată raportul Salvați Copiii, care subliniază și inegalitățile uriașe în funcție de statutul socio-economic al elevilor. Variațiile de performanță generate de acest factor ating 25,8% în România, față de o medie de 15,5% la nivelul țărilor OCDE.
Costurile ascunse ale educației gratuite sunt, de asemenea, un factor care contribuie la inegalitățile educaționale. În mediul urban, părinții cheltuie cu 30-40% mai mult pentru meditații sau programe școlare prelungite, în comparație cu mediul rural, unde doar o mică parte din părinți își permit astfel de cheltuieli. În 2021, costurile meditațiilor au fost estimate la aproximativ 2.500 lei anual, o sumă greu accesibilă familiilor din mediul rural.
Un alt aspect alarmant relevat de studiul Salvați Copiii este dorința elevilor de a părăsi țara. Peste jumătate dintre copiii români (55,1%) își doresc să emigreze, principalele motive fiind oportunitățile educaționale din străinătate și nemulțumirea față de condițiile de viață din România.
Totodată, raportul subliniază problemele emoționale și sociale cu care se confruntă copiii în mediul școlar. Aproape 82% dintre elevi au fost martori la situații de bullying, iar 28% au asistat frecvent la astfel de incidente. Stările de emoție negativă și încordare cresc odată cu vârsta, atingând 16% în cazul adolescenților, potrivit studiului.
Salvați Copiii face un apel către Ministerul Educației și autoritățile locale pentru a înțelege și aborda legătura dintre sărăcia materială și performanțele educaționale slabe, cerând politici și programe care să sprijine accesul egal la educație pentru toți copiii, în special în zonele defavorizate.