Simona Constantinescu, președinte Federației Industriei Hoteliere (FIHR), spune că numărul angajaților din afara UE este într-o continuă creștere. Din ce în ce mai multe companii din turism apelează la angajarea de personal din afara UE, ținând cont de dificultatea de a acoperi deficitul de personal cu personal român, relatează Economedia.
„Majoritatea companiilor din turism au apelat, într-o proporție mai mică sau mai mare, la angajarea de persoane din afara UE. Angajarea de personal român este prima opțiune, datorită cunoașterii limbii, a culturii și a unei piețe de muncă mai accesibile, însă, în clipa de față, există o reală dificultate în recrutarea acestuia. Din acest motiv, se optează pentru importul de forță de muncă din afara UE, deși sunt implicate costuri mai mari”, spune Simona Constantinescu.
Aceasta precizează că interesul angajaților din afara UE de a lucra în această industrie poate varia în funcție de condițiile economice, de oportunitățile de carieră și de politica privind imigrația. Schimbările în reglementările privind vizele de muncă sau avantajele oferite de anumite destinații pot influența interesul personalului din afara UE.
Potrivit declarațiilor Simonei, forța de muncă din afara Uniunii Europene joacă un rol semnificativ în industria turismului și poate fi esențială pentru satisfacerea nevoilor acestei industrii. Importanța ei ține cont de mai mulți factori, implicit regiunea, specificul industriei într-un anumit loc și cerințele de calificare pentru posturile disponibile.
Motivele principale invocate de Simona Constantinescu pentru care forța de muncă din afara UE este de cele mai multe ori considerată importantă în industria turismului sunt:
Citește și: Stațiunea cu un hotel de 7 stele care acum e o ruină. De ce a fost abandonat „Vegas-ul Mediteranei”
„Tendințele în recrutarea de personal din afara UE pot fi influențate de factori precum calificările necesare, cerințele de limbă și regulamentele privind vizele de muncă, dar și cultura acestora.
Unele dintre cele mai relevante deficite de forță de muncă din sector sunt în rândul ospătarilor, personalului de bucătărie, menajerelor hotelului, recepționerilor. Abilitățile lipsă sunt experiența în vorbirea diferitelor limbi, abilitățile interpersonale sau experiența digitală”, spune Simona Constantinescu.
Ea spune că este dificil de făcut previziuni precise, evoluția forței de muncă din afara UE va depinde de factori globali, geopolitici, economici și de politicile de imigrare.
„În mod traditional, sectorul ospitalității oferă locuri de muncă tinerilor și joacă un rol pozitiv în integrarea acestora în piața muncii, contribuind, astfel, la reducerea ratei șomajului. Însă retenția lucrătorilor cu experiență în domeniu rămâne o provocare din prisma nivelului salarial mai puțin competitiv comparativ cu alte sectoare de activitate sau cu alte țări din Europa de Vest sau din zona UAE.
Posibilele schimbări în legislație, cererea crescută pentru forța de muncă specializată și adaptarea la noile tehnologii ar putea influența modul în care companiile din turism recrutează și gestionează personalul”, mai precizează aceasta.
Din perspectiva reglementărilor, aceasta spune că ar ajuta politici publice care să încurajeze: