Situație alarmantă în România. Mai multe organizații ale transportatorilor au cerut de urgență renegocierea urgentă a Planului Național de Redresare și Reziliență. Rovinietele pentru camioane vor costa de 6 ori mai mult din 2026, anunță Agerpres.
Organizațiile transportatorilor solicită renegocierea de urgenţă a Planului Naţional pentru Dezvoltare şi Rezilienţă (PNRR) pe motiv că scumpirea rovinietelor va determina falimentul sectorului şi va distruge economia românească.
„Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), APTE2002, APULUM, cer renegocierea de urgenţă a Planului Naţional pentru Dezvoltare şi Rezilienţă (PNRR)! Impunerea unor roviniete de 6 ori mai scumpe din 2026, apoi de cel puţin 16.250 de euro pe an, din 2035, ne va duce la faliment şi va distruge economia României! La acestea se vor adăuga şi alte scumpiri, taxe şi impozite. Dacă nu vor mai exista transporturi rutiere de mărfuri şi de persoane, nu vor mai fi nici produse pe rafturile magazinelor, nici nu va mai exista transport public”, se arată într-un comunicat COTAR.
Potrivit documentului, în Planul Național de Redresare și Reziliență a fost introdusă obligaţia țării noastre de a creşte preţul rovinietei de la 1.200 euro la 7.050 de euro, din 2026, pentru camioane Euro VI, fapt care va însemna falimentul transportatorilor.
“Niciun transportator nu-şi va permite să plătească taxele impuse prin PNRR. Am stat de vorbă cu anumite persoane din Guvern, după ce am fost invitaţi la o aşa-zisă dezbatere publică, săptămâna trecută, iar unii încă nu pot să creadă că se poate aplica măsura prinsă în PNRR. Unii cred că e o glumă sau că România poate evita creşterea acestor taxe, aşa cum au fost impuse. Îi cerem ministrului Boloş (Marcel Boloş, ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, n.r.) să renegocieze de urgenţă această componentă din PNRR, ca să nu îngroape România. Dacă ni se va spune că nu se mai poate, aşa cum s-a întâmplat deja în cazul pensiilor, nu mai avem decât să blocăm toate drumurile, până când se va găsi o rezolvare.
Nu este o glumă, ci chiar vor distruge ţara, dacă nu rezolvă această problemă. Noi nu putem înţelege cum s-a ajuns la aşa ceva, printr-un document scris de nişte foşti miniştri care acum ne oferă consultanţă pentru implementarea acestui PNRR, dar nimeni nu a ştiut ce conţine documentul şi aflăm că urmează să murim efectiv de foame. Unii încă nu îşi pot imagina ce înseamnă să nu mai existe lanţuri de aprovizionare. Efectiv nu va mai fi mâncare. Nu mai spun de alte produse sau servicii, dar lipsa camioanelor înseamnă lipsa hranei, în primul rând. Cine a făcut aşa ceva este ori inconştient, ori chiar îşi doreşte distrugerea acestei ţări. Dacă am plăti aceste sume, preţurile produselor ar creşte de 10 ori la raft şi oricum nu le va putea cumpăra nimeni, deci şi magazinele vor da faliment. Nu este vorba doar despre noi, transportatorii, ci de toată România. Asta nu înţeleg unii care susţin această aberaţie”, a declarat Miron Sporea, vicepreşedinte APTE2002/COTAR.
Transportatorii au explicat că au primit invitația, încă de zilele trecute, la o „simulare de dezbatere publică post factum la Ministerul Transporturilor. Reprezentanții instituțiilor au explicat că li s-a transmis că rovinieta va costa enorm pentru un camion, fiind vorba despre plăți mult prea greu de asigurat.
„Ni s-a făcut o prezentare din care ar fi trebuit să înţelegem ce bine va fi când rovinieta va costa cel puţin 7.050 pentru un camion nou, foarte puţin poluant, Euro VI, peste 3 ani, dar mai ales când vom plăti cel puţin 16.275 de euro pe an pentru rovinietă, din 2035, tot pentru un camion Euro VI. Ni s-a mai spus că pentru un camion electric, nepoluant, vom plăti doar jumătate din preţ. Nu înţelege nimeni care e logica. Aceste taxe aberant de mari ar fi trebuit să fie pentru drumuri. Nu mai sunt pentru drumuri şi noi oricum nu avem autostrăzi. Acum ni se spune că sunt pentru a reduce poluarea. Dacă plătim de 15 ori mai mult decât în prezent pentru că poluăm, atunci de ce va costa rovinieta pentru camioanele electrice jumătate şi nu va fi zero? Noi avem acum camioane Euro V şi Euro IV. Pentru aceste camioane vor fi oricum costuri mai mari, pentru că sunt mai poluante decât Euro VI”, a explicat Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR.
Te-ar mai putea interesa: Programul Rabla Feroviar! Proiectul inedit ar putea aduce schimbări istorice pentru România