Taxarea poluării din trafic este prevăzută în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Autoritățile se angajează să introducă un nou sistem de taxare a traficului greu bazat pe distanța parcursă de vehiculele de marfă poluante.
Pe cei 16.000 de km de drumuri naționale si autostrăzi administrate de CNAIR directiva europeană propune ca șoferii să plătească taxe de poluare în funcție de noxele emanate. Camioanele și autocarele care depășesc 3,5 tone vor plăti taxa pe kilometru de șosea parcurs, iar banii vor fi folosiți pentru reabilitarea drumurilor.
În urma acestui demers de introducere a unui nou sistem de roviniete, Guvernul țintește să descurajeze achiziționarea de mașini diesel sau mai vechi de 15 ani. În paralel, se dorește creșterea numărului vehiculelor electrice/hibride pe șoselele din țară.
Planul Național de Redresare și Reziliență presupune ca mașinile poluante să fie înlocuite cu unele cu emisii reduse sau electrice. În perioada viitoare, cei care vor aduce mașini mai vechi de 15 ani vor risca să nu le mai poată înmatricula.
„Serviciul de tarifare electronică ar trebui să pună la dispoziția acestora echipamente de bord personalizate și o asigurare a funcționalității acestuia, punerea la dispoziție a unor mijloace acceptate pentru efectuarea plății tarifului sau acceptarea unui alt mijloc de plată folosit de acesta, încasarea tarifului, virarea către entitatea care îl percepe, gestionarea relațiilor contractuale în ceea ce privește utilizatorul, securitatea și confidențialitatea în ceea ce privește funcționarea sistemului de tarifare rutieră și nu în ultimul rând protecția datelor cu caracter personal”,explică Lucian Calmuș, reprezentant CNAIR, citat de Digi24.
Te-ar putea interesa și: Codul Rutier, modificat din nou! Șoferii ar putea să respecte noi reguli de circulație în sensul giratoriu. Ce prevede noul proiect de lege
Pe de altă parte, activiștii de mediu consideră că, pentru a proteja cu adevărat mediul înconjurător, autoritățile ar trebui să impună o taxă anuală fixă tuturor șoferilor indiferent de sectorul de drum pe care merg.
„În funcție de norma de poluare, de fapt de cantitatea de emisii pe care o are autoturismul, să spunem că emite 150 de g pe km, să plătim cu 1 leu gramul pe an, adică 150 de lei pe an. Toți cei care circulăm emitem în atmosferă, ca atare trebuie să plătim toți, indiferent de locul în care ne aflăm”, este de părere Dan Trifu, activist de mediu
Peste patru milioane de mașini din țară au peste 10 ani vechime, arată cele mai recente date ale parcului auto. Astfel, România se clasează pe locul doi în topul țărilor cu cele mai vechi mașini din Uniunea Europeană.