CNAIR a comunicat că vor avea loc schimbări semnificative în ceea ce privește modalitatea de verificare a șoferilor pe drumurile naționale și la frontierele țării. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a demarat procesul de licitație pentru achiziționarea unui sistem electronic de tarifare în valoare de peste 250 de milioane de lei. Acest sistem va introduce o nouă metodă de taxare a șoferilor, luând în considerare atât durata călătoriei, cât și distanța parcursă, transmite Antena 3 CNN.
Scopul noului sistem electronic de tarifare este de a asigura o gestionare eficientă și controlul adecvat al tarifului pentru utilizarea infrastructurii rutiere, având la bază criteriile de timp și distanță. În documentația licitației, CNAIR furnizează detalii despre obiectivele proiectului și modul în care aceste modificări vor influența procedura de taxare și verificare a șoferilor pe rețeaua de drumuri naționale și la punctele de frontieră.
„Noul sistem de tarifare va îngloba atât un mod de tarifare având la bază perioada de utilizare a infrastructurii rutiere (time-based) pentru autoturisme, autobuze, autocare şi autovehiculele de transport marfă cu masa totală maximă autorizată (MTMA) ≤ 3,5 tone cât şi un mod de tarifare în funcţie de distanţa parcursă (distance-based) pentru autovehiculele de transport marfă cu MTMA > 3,5 tone.
Totodată, în cazul autoturismelor, autobuzelor, autocarelor şi autovehiculelor de transport marfă cu (MTMA) ≤ 3,5 tone se va aplica şi un tarif de trecere (peaj) pentru utilizarea podurilor, tunelurilor şi trecătorilor de munte”, arată documentele CNAIR.
Noul sistem centralizat de tarifare rutieră va îngloba funcționalitățile deja existente pentru autovehiculele cu o greutate de până la 3,5 tone, inclusiv transferul datelor existente din sistemul centralizat actual.
Pe lângă aceasta, va include și funcționalitățile specifice pentru colectarea tarifului de trecere a infrastructurii rutiere pentru autovehiculele cu masa totală de peste 3,5 tone. Suma menționată în caietul de sarcini pregătit de CNAIR acoperă atât costurile pentru echipamente, cât și pentru serviciile asociate. Valoarea noului soft este estimată la 258 de milioane de lei, iar data limită de depunere a ofertelor este de 7 martie 2024.
Te-ar putea interesa și: Autostrada Unirii (A8): constructorii au depus 94 de clarificări la contractul CNAIR pentru podul de la Ungheni. Termenul de execuție de 18 luni nu va fi prelungit
În perioada de tranziție până la implementarea noilor sisteme de tarifare, șoferii vor continua să achite rovinieta în forma sa tradițională, transmite CNAIR. Taxa de drum va fi determinată în funcție de tipul de vehicul pentru care se procură și de durata de valabilitate a acesteia.
Pentru autoturisme, prețul unei roviniete este:
Cele mai mari tarife de drum sunt percepute pentru vehiculele de transport de mărfuri cu o greutate mai mare de 12 tone și cel puțin 4 axe. În aceste cazuri, costul rovinietei stabilit de CNAIR este: