Confederația Operatorilor și Operatorilor Autorizați din România (COTAR) respinge solicitarea de plafonare a prețului RCA la 4500-5000 de lei pentru un camion (cap tractor) clasa Bonus-Malus B 0 așa cum au cerut transportatorii care au protestat încă de miercuri pe Centura București și pe șoselele din țară, dar spune că tariful de referință calculat în 2023 de 8600 de lei este sustenabil, chiar și la jumătate față de prețurile reale din piață, conform Economedia.
Miercuri, la declanșarea protestelor ,,spontane” transportatorii au formulat o listă cu revendicări printre care și Ordonanță de Urgență a Guvernului pentru plafonarea RCA la camioane la 5000 de lei, după cum Economedia a explicat aici. Comunicatul COTAR vine după ce sâmbătă, la ASF negocierile au eșuat, iar duminică, 14 ianuarie la ora 14 00 sunt programate negocieri la Ministerul Finanțelor :
,,În legătură cu plafonarea prețului RCA la un tarif de 4.500 de lei pentru clasa de bonus B0 – considerăm că initiative, în aceată formă, nu poate fi implementată, din 2 motive: a) acel tarif este nesustenabil, dacă mai vrem ca acea poliță RCA să poată despăgubi daunele produse din accidente. City Insurance a vândut polițe RCA la acel nivel de preț și a dat faliment, producând pagibe uriașe pe această piață.
De asemenea, plafonarea pe termen lung a unui preț contravine legislației europene, iar o astfel de măsură nu poate fi menținută nici măcar pe termen mediu. Se poate face, însă, altceva: se poate lua ca reper tariful RCA de referință, care este unul sustenabil, astfel încât orice tarif RCA care depășește acel nivel să fie redistribuit de către BAAR spre una dintre companiile de asigurări care să fie obligată să îl accepte, la tariful de referință publicat pe site-ul ASF.
În cazul transportatorilor, tariful de referință publicat în luna decembrie 2023, valabil timp de 6 luni, este de 8.609 lei. Tariful nu a fost calculat nici de COTAR, nici de ASF și nici de vreo firmă de asigurări. Este un tarif calculat de o firmă de consultanță din „Big 4”, tarif RCA complet sustenabil și despre care nu se poate bănui că va conduce la falimentarea unui nou jucător din piața RCA, dar va fi aproape la jumătate din prețurile reale de vânzare ale RCA-ului de astăzi pentru transportatori.” a transmis duminică, 14 ianuarie COTAR.
COTAR susține mutarea cântarelor din vămi, deși Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu a respins propunerile transportatorilor legate de cântărire (au cerut eliminarea cântarelor) :
,,Scurtarea timpilor de trecere a frontierei, prin optimizarea controlului la frontiere. Toate cele 3 măsuri de la acest capitol pot fi implementate în termen de aproximativ 3 luni. Aici ne referim inclusiv la măsuri logistice care trebuie autorizate, cum ar fi mutatea cântarelor în diverse puncte de frontieră sau lărgirea în vama a spațiului de control.”