Doi din zece șoferi români (17.62%) recunosc că au condus după ce au consumat alcool, în timp ce numai 16% dintre români consideră că șoferii băuți reprezintă un risc major pentru siguranța rutieră., potrivit uunui sondaj realizat de o asociație profesională, în cadrul campaniei „Not alCool la volan #ConsumăResponsabil”.
Potrivit cercetării Asociației Spirits România, peste 60% dintre respondenți au declarat că printre cunoștințele lor există peroane care au condus după ce au consmat alcool.
Citește și: Modificări în Codul Rutier 2024. Se cer restricții dure pentru acești șoferi!
Chestionați despre motivele pentru care au decis să se urce băuți la volan, șase din 10 respondenți au admis că au făcut acest lucru pentru că „nu erau beți, ci doar consumaseă puțin alcool”, în timp ce o treime (33,7%) au explicat că aveau de parcurs un drum scurt care le era familiar. Pentru 5% dintre respondenți, presiunea anturajului a stat la baza deciziei de a consuma alcool, deși urmau să se urce la volan.
Potrivit aceluiași sondaj, atunci când se aflau în calitate de pasageri într-o mașină în care șoferul consumase alcool, peste 81% dintre cei chestionați au spus că au ales să se dea jos din autoturism, iar circa 10% au ingnorat pericolul, în timp ce 8% au ales să sesizeze autoritățile.
Dintre cei care au recunoscut că au în cercul lor cel puțin o persoană care s-a urcat la volan sub influența alcoolului, puțin peste jumătate (56%) au afirmat că au atenționat persoana în cauză asupra posibilelor consecințe ale gestului lor și 30% au susținut că au intervenit pentru a împiedica respectiva persoană să conducă. Doar 13% au ales să nu intervină în vreun fel.
Sondajul arată că 42,33% dintre respondenți consideră că aceasta este suficient de dură, dar nu este aplicată cum ar trebui, în timp ce 41,96% sunt de părere că nu este suficient de restrictivă încât să prevină evenimentele rutiere.
Întrebați despre care este, din punctul lor de vedere, cel mai mare pericol la adresa siguranței rutiere din România, numai 23,89% au indicat lipsa unei legislații suficient de dure care să descurajeze comportamentele ilegale. Majoritatea (33,51%) au declarat că principalul pericol îl reprezintă lipsa de respect a conducătorilor auto față de reguli, în timp ce 15,89% au spus că principalul pericol este reprezentat de șoferii care se urcă la volan sub influența alcoolului.
Totodată, 13,81% dintre respondenți au identificat drept principal pericol atitudinea permisivă a poliției, în timp ce 12,9% dau vina pe lipsa unei infrastructuri rutiere adecvate.
Despre Legea Anastasia au auzit aproximativ 63,4% dintre respondenți, aceștia fiind de părere că aceasta va avea un impact pozitiv asupra reducerii accidentelor rutiere, dacă va fi aplicată riguros.
Studiul arată că aplicarea de sancțiuni mai dure este considerată de 38,7% dintre respondenți metoda cea mai eficientă pentru îmbunătățirea siguranței rutiere, în timp ce 25% au spus că aplicarea strictă a legislației existente poate duce la o creștere a siguranței.
Sondajul a fost realizat online la solicitarea Asociației Spirits Româmnia, în cadrul campaniei „Not alCool la volan #ConsumăResponsabil” și a fost destinat unui eșantion format din 1.101 de respondenți. Campania are scopul de a preveni consumul de alcool la volan și se desfășoară în perioada mai – decembrie 2024, în parteneriat cu Brigada Rutieră București și cu sprijinul Corpului Național al Polițiștilor, potrivit agerpres.ro.