Sorin Grindeanu a dat asigurări că această taxare la kilometru, care se întâmplă în toată Europa, se a implementa și în România.
„Avem nişte borne pe care trebuie să le îndeplinim în PNRR, că despre asta este vorba, e o lege, care spune de o anumită taxare la kilometru, aşa cum se întâmplă în toată Europa, mai puţin în România. Aceste lucruri se vor întâmpla în viitor, atunci toată această reţea pe care încet, încet, începem să o construim în România şi anume reţeaua de infrastructură rutieră va fi una viabilă. Atâta timp cât avem o bornă în PNRR, la fel cum sunt şi alte borne şi dorim să atragem acei bani despre care vorbim, cred că trebuie să îndeplinim toate aceste ţinte pe care statul român şi le-a asumat”, a declarat ministrul Transporturilor.
Sorin Grindeanu a mai precizat că multe lucruri incluse în PNRR sunt „împotriva statului român”, iar de vină pentru situația creată sunt cei din USR.
„Nu putem să negociem cu Comisia Europeană, pentru că unele lucruri trecute în PNRR – şi nu mă feresc să spun şi nu sunt puţine, de nişte domni care au fost, aşa, câteva luni la guvernare – sunt parcă făcute împotriva statului român. Asta este un adevăr”, a mai spus Grindeanu, care a participat la inaugurarea Punctului de Trecere a Frontierei Bumbăta – Leova.
Transportatorii rutieri au amenințat că organizează proteste la nivel național în cazul în care Ministerul Transporturilor continuă să mențină tarifele produse pentru noua rovinietă, TollRO, care urmează să intre în vigoare începând cu 1 ianuarie 2026. Această taxă prevede o creștere de peste 500% a taxei pentru camioane, de la 1.210 euro în prezent la 7.050 euro din 2026 pentru parcurs 100% pe autostradă.
TollRO va fi achitată în funcție de distanța parcursă și norma de poluare. În momentul de față e calculată în funcție de perioadă. Noul sistem de taxare pentru autoturisme și camioane este jalon în PNRR conform principiului „poluatorul plătește”, iar finanțarea europeană pentru construirea autostrăzilor (A1, A3, A7 și A8) este condiționată de respectarea jalonului.
Rovinieta se va plăti în tot în funcție de perioadă, însă, în plus, se va introduce norma de poluare. Creșterea e de aproape 40%, de la 28 euro la 38 euro.