Sorin Grindeanu pregătește schimbări majore pe drumurile din țară. Ministerul Transporturilor a publicat Proiectul de Ordin pentru introducerea sistemului de siguranță rutieră „2+1” pe drumurile cu acostament lărgit, informează economedia.ro. Concret, vorbim despre „modelul suedez” de siguranță, reversibil, cu două benzi clasice pe un sens și o singură bandă pe sensul opus.
Sistemul 2+1 este cel care permite depășirea în siguranță și reduce riscul de accidente frontale. Astfel, pe șoselele cu acostament lărgit, adică pe „Drumurile morții” DN 2 București – Buzău – Bacău (cea mai periculoasă șosea din România), DN 6 București – Alexandria sau DN 28 în județul Iași, pot continua sau pot începe proiecte pentru implementarea sistemului suedez 2+1.
Citește și despre următorul subiect: Autostrada Sibiu – Făgăraș prinde contur! Ministrul Transporturilor a semnat contractul pentru proiectarea și execuția lotului 3
„Sistemul de circulație 2+1 prezintă soluții tehnice de amenajare a drumurilor pentru desfășurarea în condiții de siguranță a circulației alternante a vehiculelor pe drumurile administrate de C.N.A.I.R. S.A. cu următoarele caracteristici: platforma cuprinsă între 12-14 metri, două benzi de circulație în profil transversal și acostament consolidat.
Acest sistem de amenajare a drumurilor presupune ca bandă centrală să fie utilizată ca bandă de depășire alternativă pentru fiecare direcție, în scopul reducerii riscului de producere a coliziunilor frontale și laterale între vehicule.
De precizat faptul că sistemul 2+1 a fost implementat în țara noastră, în baza experiențelor internaționale, sub forma unui proiect pilot pe unul dintre drumurile naționale pe care s-au înregistrat foarte multe accidente de circulație soldate cu pierderi de vieți omenești, respectiv pe DN 2, sector km 30+200 – 40+200.
Rezultatele obținute în urma monitorizării acestui sector de drum de către C.N.A.I.R. S.A. s-au dovedit încurajatoare, respectiv a scăzut numărul accidentelor rutiere și s-au redus ambuteiajele, ulterior aplicării sistemului de circulație 2+1”, se arată în proiectul de ordin al lui Sorin Grindeanu.
DN 2 este principala șosea care asigură legătura dintre București cu județele din Moldova și este cel mai periculos drum din țară, cu peste 500 de cruci. Pe DN 2 – E 85 sunt trei tipuri de sistematizare rutieră: acostament lărgit, folosit ca bandă de circulaţie, sistemul pilot 2+1 alternativ şi două benzi clasice 2X2.
Sistemul 2+1 a fost implementat și pe DN 28 în județul Iași.
„Prezentul normativ stabileşte regulile şi condiţiile minime obligatorii care se aplică la amenajarea drumurilor în sistem de circulaţie 2+1. Sistemul de circulaţie 2+1 a fost implementat sub forma unui proiect pilot pe DN 2 km 30+200 – 40+200 iar rezultatele în ceea ce priveşte eficienţa pentru creşterea siguranţei rutiere sunt încurajatoare. Sistemul de circulaţie 2+1, este reprezentat de secţiuni de drum cu circulaţie alternantă, a cărei bandă centrală este utilizată ca bandă de depăşire alternativă pentru fiecare direcție, aşa cum este- prezentată în fig. 1.
Pentru sporirea gradului de siguranţă rutieră, administratorul drumului, poate implementa măsuri suplimentare de siguranţă a circulaţiei în cadrul sistemului de circulaţie alternantă 2+1, precum amplasarea de parapete rutier, atenuatori de impact, stalpisori flexibili, iluminat etc”, arată documentația publicată luna aceasta.