Potrivit acestuia, 4 din 5 români intervievați au returnat cel puțin o dată ambalaje SGR, reprezentând o creștere semnificativă față de luna martie 2024, când jumătate dintre cei chestionați afirmau acest lucru. Odată cu extinderea numărului de consumatori care au adoptat Sistemul de Garanție-Returnare, sondajul relevă și o creștere a frecvenței cu care aceștia returnează ambalaje. Astfel, dacă în martie 2024, 25% dintre respondenți declarau că returnează ambalaje SGR în mod constant, ponderea a crescut în trei luni la 57%. Studiul mai arată că 38% dintre aceștia au folosit sistemul de peste 10 ori în ultimele 7 luni.
În ceea ce privește motivele pentru care românii returnează ambalajele cu garanție, 68% dintre cei intervievați sunt de părere că, folosind sistemul, reduc cantitatea de ambalaje care ar fi ajuns în natură, 63% spun că își doresc să facă parte dintr-o comunitate care face România mai curată și 57% pentru că, prin SGR, au dovada că ambalajele returnate sunt într-adevăr reciclate.
Potrivit noului studiu, s-a îmbunătățit și percepția pe care o au consumatorii față de RetuRO ca administrator al celui mai mare proiect național de economie circulară din zona de mediu. Astfel, 81% dintre respondenți percep RetuRO ca pe o companie care se implică și le oferă pârghiile necesare ca să recicleze și 75% o consideră drept cea mai bună soluție pentru colectare și reciclare eficientă a ambalajelor. Studiul mai arată că notorietatea Sistemului de Garanție – Returnare în rândul populației a continuat să crească, 98% dintre românii chestionați cunoscând în prezent sistemul, iar 92% identificând corect logo-ul „Ambalaj cu garanție”.
„Rezultatele noului sondaj, coroborate cu sutele de milioane de ambalaje pe care le colectăm lunar, ne arată că cei mai mulți dintre români își doreau de mult timp un sistem eficient de reciclare. Faptul că SGR produce deja efectele așteptate este întărit și de autoritățile locale care văd tot mai puține ambalaje SGR ajunse la gropile de gunoi, de ONG-urile de mediu care nu mai adună zeci de saci cu astfel de ambalaje din natură, cât și de noi toți, până la urmă, la nivel individual, dacă ne uităm la faptul că deja nu mai vedem atât de multe ambalaje pe marginea drumului.
Începuturile sunt mereu dificile, iar când vorbim de o rețea ce implică milioane de consumatori și zeci de mii de producători și comercianți, crearea unui flux stabil pentru ambalaje, de la producție până la reciclare, ridică provocări la fiecare pas. Am ajuns departe într-un timp foarte scurt, lucru care nu ar fi fost posibil fără implicarea și efortul consumatorilor, producătorilor, comercianților și operatorilor din HoReCa. Împreună punem bazele unei colaborări pe care se va construi viitorul sustenabil”, a declarat Gemma Webb, CEO și Președinte al Directoratului RetuRO.
De la demararea programului, în noiembrie anul trecut, Sistemul de Garanție-Returnare continuă să mobilizeze zilnic din ce în ce mai mulți români. Până la finele lunii iunie, peste 800 de milioane de ambalaje cu logo-ul „Ambalaj cu garanție” au fost returnate de consumatori. Concomitent cu dezvoltarea SGR, RetuRO desfășoară și ample acțiuni de conștientizare, prin care vizează amplificarea gradului de implicare a consumatorilor și a agenților economici.
*Studiul s-a realizat online, în perioada 18-21 iunie 2024, pe un eșantion reprezentativ pentru universul persoanelor de 18-64 ani, utilizatori de internet, care au cumpărat cel puțin un produs în ambalaj SGR în ultimele 3 luni. Mărimea eșantionului a fost de 600 persoane, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-4% la un nivel de încredere de 95%.
Citește și: Apare o nouă autostradă în România. Vești excelente pentru românii care călătoresc în Bulgaria sau Grecia