Companiile de retail și FMCG din România se așteaptă la creșterea veniturilor în 2023, potrivit unui studiu efectuat de Horváth. Așadar, 82% dintre respondenți consideră că veniturile în 2023 vor crește în România. De asemenea, 86% dintre firme se așteaptă la venituri suplimentare și în 2024, iar 94% dintre dintre executivii care au participat la studiu consideră că vor avea costuri de personal mai ridicate în 2023.
Potrivit studiului, din multitudinea de provocări pe care le înfruntă conducerile companiilor din domeniu, echipa Horváth a identificat 13 priorități strategice, relevante pentru dezvoltarea business-ului pe termen mediu și lung, care sunt urmărite de executivi.
„Dintre acestea, pe primul loc se regăsește „îmbunătățirea structurilor de cost și profit” – considerată a fi o prioritate foarte importantă (66%) sau importantă (22%). Optimizarea costurilor vizează arii ca portofoliul de produse și servicii, liniile de producție, canalele de distribuție și cheltuielile administrative, iar pârghiile cel mai des folosite se regăsesc în departamentele de Achiziții, Vânzări și Marketing. Creșterea costurilor cu materialele, energia și personalul nu va putea fi transferată în totalitate clienților, astfel că firmele au nevoie de o strategie de optimizare a structurii costurilor”, se transmite în comunicatul de presă.
Cea de-a doua prioritate strategică este „temele axate pe oameni”, care au ajuns preocupare de prim rang (ocupând locul 1 în studiul european al Horváth) pentru manageri, pe fondul fluctuației de personal și al schimbărilor demografice la orizont (generația „baby boomers”, a celor născuți între 1946 și 1964, se apropie de pensionare). Retenția personalului este crucială, de aceasta depinzând însăși continuitatea unui business din retail. În FMCG, deficitul de personal se manifestă atât la nivelul personalului de înaltă calificare (ingineri), cât și la cel mai puțin calificat.
„A treia prioritate strategică în România (aflată, de mai mulți ani, pe primul loc din studiul Horváth pentru Europa) este „transformarea digitală”, iar la nivelul conducerii companiilor se discută de proiecte mari de investiții în astfel de programe, precum SAP S/4HANA. Prin soluțiile digitale, firmele doresc creșterea eficienței și transparenței, standardizarea, simplificarea și
optimizarea proceselor de business, inclusiv cu scopul de a contracara lipsa personalului calificat. În industria retail, pe lângă optimizările interne, este urmărită îmbunătățirea experienței clienților, de exemplu prin folosirea de noi tehnologii precum AI, atât la nivel strategic (analiza datelor), cât și operațional (optimizarea proceselor de plată)”, potrivit comunicatului de presă.
Mai mult decât atât, pe lângă prioritățile menționate mai sus, studiul mai arată că o importanță cu un grad ridicat pentru companiile retail și FMCG din România sunt:
„În pofida a numeroase provocări – precum creșterea costurilor cu materialele, energia și salariile, fluctuația personalului, alături de evoluții tehnologice rapide și cerințe ale clienților – industria retail și FMCG din România are o perspectivă optimistă asupra creșterii veniturilor în 2023 și 2024.
La nivel de top management a sporit conștientizarea faptului că, pentru a menține competitivitatea companiilor pe termen mediu și lung, este nevoie de o adaptabilitate permanentă, de abordări structurale și soluții inovatoare. Studiul Horváth a identificat prioritățile strategice ale industriei și evidențiază bune practici care sperăm să fie de folos executivilor din domeniu, în demersurile lor de menținere și creștere a performanțelor într-un context de piață dinamic”, a declarat Maria Boldor, Principal, Horváth România.
Alte articole: STUDIU: Consumatorii sunt revoltați din cauza shrinkflation-ului. Ce înseamnă acest fenomen și de ce este considerat înșelător