- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

STUDIU Revolut despre obiceiurile de economisire ale generațiilor: Generația Z economisește pentru vacanțe, Milenialii – pentru siguranța zilei de mâine, Seniorii – pentru nepoți

31 Oct, 22:50 • Stefan Simion
31 octombrie a fost desemnată Ziua Mondială a Economisirii. Cu această ocazie, Revolut a realizat un studiu referitor la obiceiurile de economisire ale generațiilor. Dintre cei 21.000 de participanți la studiu, care fac parte din generații diferite, 1.000 au fost români.
STUDIU Revolut despre obiceiurile de economisire ale generațiilor: Generația Z economisește pentru vacanțe, Milenialii - pentru siguranța zilei de mâine, Seniorii - pentru nepoți

Potrivit celui mai recent studiu asupra obiceiurilor de economisire ale oamenilor, a reieșit faptul că Generația Z (persoanele născute între 1990 și 2010) economisește pentru educație și pentru vacanțe, Milenialii (cei născuți între 1981 și 1996) economisesc pentru a avea siguranța zilei de mâine, iar Seniorii – de teama zilelor „negre” și pentru a le lăsa moștenire copiilor și nepoților.

STUDIU Revolut. Cele mai mari obstacole în calea economisirii

În septembrie 2024, Dynata a derulat un studiu similar. Acest studiu s-a oprit și asupra principalelor motive pentru care oamenii nu pot economisi.

Principalele obstacole în calea economisirii sunt: cheltuielile neprevăzute (42%), veniturile insuficiente (38%), costul mare al vieții (22%), educația financiară limitată (10%).

Citeste si 18% dintre oamenii care iau credite ipotecare sunt bugetari. Rezultatele unei noi analize

Motivele incapacității de a economisi în funcție de generație sunt următoarele:

  • Generația Z are venituri mici, acesta fiind motivul pentru care nu pot pune bani deoparte atât cât și-ar dori (43%);
  • Pe Mileniali îi încurcă cheltuielile neprevăzute să economisească (50%).
  • Boomerii (cei născuți între anii 1946 și 1970) r3ușesc să pună bani deoparte în ciuda piedicilor (22%).

Obiceiurile de economisire ale românilor

54% dintre românii implicați în studiul Dynata asociază starea de liniște interioară cu un fond de rezervă. 35% dintre respondenții la acest studiu asociază starea de bine și liniște interioară cu o atitudine responsabilă față de bani.

Milenialii asociază cel mai mult starea de bine cu o atitudine lipsită de grija banilor. 56% dintre aceștia susțin că au confort financiar atunci când au suficienți bani puși deoparte pentru situații neprevăzute.

Majoritatea românilor economisesc în principal pentru a avea sentimentul de siguranță. Doar 27% dintre respondenți spun că economisesc pentru vacanțe, iar 23% pentru mici plăceri.

Citeste si Suma enormă pe care un om de afaceri i-a lăsat-o câinelui său. Animalul de companie s-a ales cu o avere la care mulți oameni visează

19% dintre români fac economii ca să-și poată achiziționa o locuință sau ca sa poată organiza evenimente majore precum o nuntă sau un botez.

Doar 6% pun bani în depozite și conturi de economisire pentru câștigul adus de dobândă.

O mare parte dintre tinerii cu vârste cuprinse între 25-34 de ani (50%) nu sunt preocupați de economisire.

Românii fac achiziții costisitoare, deși nu își permit, doar pentru a ține pasul cu cei care își permit orice

Meteahna românului de a nu rămâne mai prejos decât altul se evidențiază și în ceea ce privește gestionarea banilor. Chiar dacă mulți români nu-și permit anumite lucruri, aceștia fac eforturi colosale pentru a nu rămâne mai prejos decât cei care și-au achiziționat lucrurile respective.

Aproape 55% dintre români își folosesc din fondurile de rezervă pentru a ține pasul cu cei din jur care își permit orice. Doar 45% dintre respondenți au spus că nimeni și nimic nu îi deturnează de la planurile lor de a-și îndeplini anumite obiective pe termen lung.

Un respondent din trei a recunoscut că a cheltuit bani pe lucruri pe care nu și le permitea doar pentru a nu rămâne mai prejos decât prietenii lui. Tot un român din trei a răspuns că, dimpotrivă, nu a cedat presiunilor grupului de a face cumpărături nejustificate.

De menționat că femeile se lasă mai ușor influențate de prieteni, când vine vorba de cheltuieli nenecesare, în timp ce bărbații reușesc să reziste mai bine tentațiilor impuse de grupul de referință (37% vs 29%).

Urmărește Daily Business pe Google News
Numele meu este Ștefan Simion și sunt absolvent al Facultății de Jurnalism din București. În ultimii ani am lucrat pe postul de redactor în mai multe instituții de presă din România, iar acum ... citește mai mult