- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Sumele de bani care se investesc în marile festivaluri din România. Untold e al treilea cel mai mare din lume

04 Sep, 11:44 • Amarie Giorgiana
Printre cele mai cunoscute festivaluri din România se numără Untold, Beach, Please!, Neversea, Electric Castle, Saga și Summer Well. Organizatorii au vorbit, recent, despre sumele de bani care se investesc în astfel de evenimente.
Sumele de bani care se investesc în marile festivaluri din România. Untold e al treilea cel mai mare din lume

Printre cele mai populare festivaluri din țara noastră se numără Untold, Beach, Please!, Neversea, Electric Castle, Saga, dar și Summer Well. Recent, organizatorii acestor evenimente au declarat pentru Profit câți bani se investesc în organizare.

Câți bani se investesc în festivalurile din România. Ce spun organizatorii despre costuri

Cu siguranță ai auzit de Untold, Electric Castle, Beach, Please!, Saga sau Summer Well. În spatele unor evenimente de acest gen, cu sute de mii de participanți, se află o muncă imensă, gestionată de numeroase echipe. Organizatorii festivalului Untold din Cluj susțin că evenimentul este al treilea la nivel mondial. Bugetul festivalului se ridică la suma de 21 de milioane de euro. În același timp, festivalul Neversea din Constanța are un buget de 10 milioane de euro.

“În 2024, bugetul festivalului Untold s-a ridicat la 21 milioane de euro, iar bugetul festivalului Neversea la 10 milioane de euro, fiind cel mai mare festival de pe o plajă din Europa, iar Untold unul dintre cele mai mari festivaluri din lume, pe locul 3 la nivel mondial [în muzică electro,potrivit DJMag, După Tomorrowland din Belgia și EDC Las Vegas – notă redacțională]  . Festivalurile Untold și Neversea sunt finanțate 100% din venituri private, fără sprijin financiar din partea autorităților. Banii provin din vânzarea de abonamente, sponsori, vânzare food & beverage la fața locului și merchandising”, spun pentru Profit.ro organizatorii Untold. Untold aduce capital de imagine global pentru orașul Cluj-Napoca, Transilvania și pentru România. “Artiștii și echipele lor cu care au venit în festival, oamenii din producție, jurnaliștii, influencerii, fotografii și fanii care au venit din străinătate povestesc acum în toată lumea despre festival și cei mai mari artiști au postat despre Untold și România pe conturile lor de social media”, spun organizatorii.

Logistica Untold. Cum se desfășoară producția festivalului

Pentru ediția din august 2024, a fost nevoie de 380 de TIR-uri. Peste 13.000 de angajați din peste 20 de țări au construit decoruri în Cluj-Arena, în Parcul Central, dar și în împrejurimi. Numărul participanților crește de la un an la altul, în 2015, fiind prezenți 240.000 de oameni, iar în 2024, peste 427.000.

Cât despre prezența în online, organizatorii spun că oamenii manifestă interes în urma campaniilor de promovare de pe rețelele de socializare, dar și din presă.

Organizatorul transmite mesaje un an întreg pe toate canalele media și social media. “Începem mereu cu teasing și de-a lungul anului, dezvăluim tot mai mult din conceptul creativ, care se regăsește în vizualuri, video-uri și peste tot la fața locului. De la mainstage, la activările [locuri făcute de partenerii comerciali] din festival. De-a lungul anului, comunicăm, de asemenea, campanii speciale de marketing și comunicare (exemplu Soul Ticket), campanii de CSR, campanii cu partenerii comerciali, momente speciale pe care le pregătim pentru festival și de care fanii se pot bucura la fața locului”, au spus aceștia.

Beach, Please!,  creștere spectaculoasă a numărului de participanți

Festivalul Beach, Please! este condus de Selly, iar în acest an, evenimentul a avut încasări totale de 20 de milioane de euro, de patru ori mai mult comparativ cu anul trecut. Selly a declarat că în 2025, încasările vor crește la peste 30 de milioane și estimează că peste 50 de milioane de euro vor fi aduși în economia locală.

BP 2024 spune că creșterea lor este spectaculoasă, investițiile în line-up, producție și marketing fiind foarte mari în acest an. “Dacă în 2023 am avut 12 artiști internaționali, anul acesta au fost peste 21, iar Travis Scott, headliner-ul nostru, este unul dintre cei mai scumpi artiști care au concertat vreodată în țara noastră. Aceste investiții majore s-au simțit și în revenue, încasările totale crescând de 4 ori față de ediția din 2023”, a spus Andrei Șelaru.

Citește și: Suma uriașă de bani rămasă în Cluj-Napoca după UNTOLD. Câţi bani au cheltuit festivalierii

Totodată, Selly a spus că numărul de participanți nu poate fi comparat.

. “Când vine vorba de numărul de participanți, majoritatea festivalurilor din România raportează, de fapt, traficul – o cifră care rezultă din adunarea participanților din fiecare zi (participanți ziua 1 + participanți ziua 2 + …etc). Beach, Please! 2024 a înregistrat un trafic de 510.000 pe cele 5 zile de festival, iar numărul de participanți unici a fost de 133.000. Dintre aceștia, am avut peste 10.000 de participanți străini din țări precum Bulgaria, Ungaria, UK, Irlanda sau Republica Moldova”.

Citește și: Cum eviți țeapa atunci când cumperi bilete pentru festivaluri de pe net