România și-a pierdut primul loc în topul țărilor europene care oferă stimulente pentru achiziția de mașini electrice, iar situația s-a schimbat radical în ultima perioadă. În ciuda faptului că mulți europeni visau la o mașină electrică accesibilă și eficientă, deciziile luate de curând de marii producători auto și de guvernele europene arată că acest ideal este tot mai dificil de atins, conform Playtech.ro.
Potrivit unui studiu realizat de Leasing Options din Marea Britanie, România a fost țara care a oferit cele mai mari subvenții pentru achiziția de mașini electrice în Europa, cu o medie de 11.375 euro per achiziție, în perioada 2020-2023. Alte țări care oferă subvenții uriașe pentru cumpărarea de mașini electrice sunt Cipru, Franța și Croația, dar România a fost liderul detașat.
Pe de altă parte, începând din acest an, valoarea subvențiilor a fost redusă semnificativ. În cadrul programului Rabla Plus, valoarea ecotichetului pentru o mașină electrică a fost redusă de la 51.000 lei la doar 25.000 lei. Mai mult de atât, pentru achiziționarea de mașini electrice hibrid, valoarea ecotichetului a fost stabilită la suma de 13.000 lei. Aceste schimbări au redus drastic atractivitatea programului Rabla Plus și au afectat planurile multor potențiali cumpărători.
Ai mai putea citi astăzi: Proiectele gigant care vor ridica economia țării în 2024. Drumul Expres Pitești-Craiova, Centura Capitalei și Autostrada Moldovei – printre cele mai mari investiții
În Europa, avantajele fiscale și stimulentele pentru mașini electrice sunt foarte diferite de la o țară la alta. Toate statele membre ale UE pun la dispoziția clienților anumite forme de beneficii fiscale pentru achiziția și deținerea de mașini electrice, dar există o diferență semnificativă între sistemele naționale. De asememea, doar 17 dintre statele membre ale UE oferă avantaje fiscale pentru vehiculele electrice ale companiilor, iar în șase state membre nu există stimulente la achiziție, cum ar fi în Belgia, Bulgaria și Danemarca.
Potrivit unui raport al Asociației Europene a Constructorilor de Automobile (ACEA), s-a dovedit că 22 de state membre ale UE nu ofereau stimulente pentru dezvoltarea infrastructurii de încărcare, iar aproximativ o treime nu ofereau stimulente pentru achiziția de vehicule comerciale electrice. Totodată, trei dintre statele membre, mai exact Estonia, Ungaria și Țările de Jos, nu ofereau niciun beneficiu fiscal pentru vehiculele electrice.
Vezi mai multe știri: Se schimbă banii! Peste un milion de români vor fi afectați de această modificare de la 5 iunie 2024