Cât costă carburanții în țările europene? Potrivit datelor publicate de Comisia Europeană, statul român este al treilea cel mai ieftin din UE, informează economedia.ro. Românii beneficiază de cele mai mici prețuri pentru benzină și motorină. Iată care sunt statele în care cetățenii scot și mai puțini bani la pompă.
România este a treia țară cu cea mai ieftină piață pentru carburanți, arată datele publicate de Comisia Europeană. Benzina costă, în medie, 1.353 de euro pe litru, în timp ce motorina valorează 1.35 euro pe litru. Trebuie menționat că prețul conține toate taxele. Marți, 25 iulie, a avut loc prima scumpire a carburanților de la Petrom, iar acest lucru s-a întâmplat după aproape o lună.
Te-ar putea interesa și următorul subiect: Fără precedent. România este în top 3 în UE la numărul de găini ouătoare, dar producția de ouă este deficitară
O țară mai ieftină decât România este Bulgaria. Cetățenii scot din buzunare 1.295 euro pentru un litru de benzină și 1.249 euro pentru un litru de motorină. Bulgaria are o taxare mai mică, iar astfel, tariful final este mai scăzut, și în același timp, țara are parte de o materie primă, țiței, mai ieftină decât în România.
De asemenea, o altă țară mai ieftină decât România este Malta. Cetățenii plătesc 1.34 euro pe litru pentru benzină și 1.21 pentru motorină. În Malta, materia primă nu este mai ieftină decât în statul român, ci taxele pentru carburanți sunt mult mai mici. La polul opus, cele mai scumpe țări europene sunt Olanda și Danemarca, unde benzina costă peste 1.9 euro pe litru, iar motorina peste 1.66. Un alt stat în care oamenii scot mai mulți bani la pompă pentru benzină sau motorină este Franța.
În medie, benzina costă 1.73 euro pe litru la nivel european, iar motorina valorează 1.589. În Austria, țara de unde provine OMV, proprietarul Petrom, carburanții se regăsesc la aproape același tarif, respectiv 1.58 euro benzină și 1.55 euro motorină. Taxarea este diferită la nivelul țărilor europene. În general, taxarea trece de 50% și ajunge spre 70% în țările din Scandinavia.
Media UE a prețului la benzină sau motorină fără taxe arată că statele iau, în general, peste jumătate din banii pe care oamenii îi plătesc pentru un litru de carburanți. În privința statului român, aproape 55% din tariful unui litru de benzină sau motorină ajunge la stat din accize, TVA și alte taxe.
Restul reprezintă costurile companiilor. Accizele la carburanți nu se calculează ca procent din preț, ci ca o sumă fixă. Codul Fiscal arată că accizele la motorină și benzină se ajustează încă de la începutul fiecărui an. Restul, până la tariful final afișat la pompă, este costul net al carburantului, influențat de prețul țițeiului, care reprezintă aproximativ 30% din prețul final, la care se adaugă costurile producătorilor și distribuitorilor.
Citește și despre: Românii muncesc mai puțin decât toți angajații din UE. Durata vieţii profesionale a fost de 36,5 ani în 2022 în UE. Raport Eurostat