TAROM, compania națională aeriană, și-a propus ca după 15 ani, în care a fost într-un con de umbră, să treacă pe profit chiar de anul viitor. Acest aspect a fost reliefat în planului de restructurare, actualizat și trimis acum Comisiei Europene. Ultimul an în care compania aeriană a înregistrat profit a fost 2007.
Citește și: Trotinetele electrice ar putea să dispară de pe străzi. Cetățenii vor decide în aprilie soarta acestora
TAROM s-a confruntat cu rezultate financiare debusolante, care s-au înrăutățit semnificativ începând cu anul 2015, nivelul pierderilor înregistrate crescând masiv, de la o pierdere de 62,93 milioane lei (aproximativ 13 milioane euro) în 2015, la aproape 189 milioane lei (aproximativ 39 milioane euro) în 2018, cu o ușoară scădere pentru 2019, respectiv 174,27 milioane lei (aproximativ 36 milioane euro).
Pandemia a acutizat și mai mult pierderile pe care Tarom le înregistra, astfel că au ajuns la 439,8 milioane lei în 2020, pentru ca în 2021 să scadă la 327,6 milioane de lei, în condițiile în care și cifra de afaceri a fost de 668,7 milioane lei în 2021, comparativ cu 355,3 milioane lei în 2020. Mai mult, conform celor mai recent date, TAROM a înregistrat în primul semestru al anului 2022 o pierdere de 208,7 milioane lei (de la un minus de 176,3 milioane lei în perioada similară a anului precedent), la afaceri de peste 453 milioane lei (față de 232 milioane lei în semestrul I din 2021).
Planul de restructurare a TAROM are un cost estimat de până la 1,84 miliarde lei (aproximativ 380,3 milioane euro), din care compania a solicitat 923,6 milioane lei (aproximativ 190,8 milioane euro) ca ajutor de stat individual de restructurare din partea Guvernului. A promis în schimb scăderea cu 33% a numărului total al angajaților, inclusiv reducerea cu 50% a pozițiilor de management, respectiv vânzarea unor aeronave. În iulie 2021, Comisia Europeană a deschis o investigație aprofundată pentru a evalua dacă măsurile de sprijin acordate de autoritățile române companiei aeriene naționale TAROM sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat.
Potrivit unui document oficial:
„Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a primit în data de 8.12.2022, de la compania TAROM, planul de restructurare actualizat conform discuțiilor purtate cu reprezentanții Comisiei Europene”.
Acest plan a fost transmis, de altfel, Comisiei spre analiză. În planul de restructurare actualizat, TAROM promite, în ciuda pierderilor masive din 2007 până în prezent, să revină pe profit chiar de anul viitor.
„În conformitate cu planul de restructurare actualizat, scenariul de bază, compania TAROM va trece pe profit în anul 2024”, arată în document chiar ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, care adaugă că perioada de restructurare a companiei vizează intervalul 2020-2025.
Alte articole: Victor Ponta atac dur la adresa președintelui: „Zelenski își bate joc de noi, domnul Iohannis nu a zis nimic!”