Tarom a înregistrat, în primul semestru al anului 2022, un grad de încărcare a pasagerilor de 79%, față de 63% în perioada similară a anului 2021. Menționăm că, în prezent, compania se află în proces de restructurare și reorganizare, urmând un plan de măsuri de reducere a costurilor, de evaluare și redimensionare a personalului, de optimizare a flotei și restructurare a rețelei de rute.
Deși se estimează că Tarom va înregistra, pentru acest an, o pierdere de 62,4 milioane de lei, conform planului de restructurare, actualizat și trimis Comisiei Europene, guvernanții dau asigurări că se va trece pe profit chiar din 2024. Compania aeriană nu a mai fost pe profit din anul 2007.
Tarom s-a confruntat cu rezultate financiare debusolante, care s-au înrăutățit semnificativ începând cu anul 2015, nivelul pierderilor înregistrate crescând masiv, de la o pierdere de 62,93 milioane lei (aproximativ 13 milioane euro) în 2015, la aproape 189 milioane lei (aproximativ 39 milioane euro) în 2018, cu o ușoară scădere pentru 2019, respectiv 174,27 milioane lei (aproximativ 36 milioane euro).
”În conformitate cu planul de restructurare actualizat, scenariul de bază, compania Tarom va trece pe profit în anul 2024”, se arată într-un document semnat de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, care adaugă că perioada de restructurare a companiei vizează intervalul 2020-2025.
În prezent, compania aeriană a înregistrat cel mai mare grad de încărcare din ultimul deceniu, mai mare cu 10% chiar decât în perioada pre-pandemică.
”În acest moment, piața a intrat rapid pe un trend de revenire, ceea ce a permis companiei Tarom să își maximizeze eforturile de revitalizare. La acest moment, compania Tarom are cel mai mare factor de încărcare din ultimul deceniu, cu 86% din locurile disponibile pline, ușor peste media europeanã, cu 10% peste factorul de încărcare înregistrat în perioada pre-pandemică”, relevă date oficiale analizate de Profit.ro.
Totodată, conducerea companiei aeriene are ca obiectiv optimizarea activității angajaților și organigramei astfel încât să fie asigurată eficiența componentelor operaționale ale companiei: direcția de operațiuni zbor și operațiuni sol, respectiv direcția tehnicã.
”Un procent de aproximativ 60% din angajații companiei desfășoară activități de operațiuni zbor și activități tehnice”, mai arată documentul.
Cum ”procesul de restructurare nu înseamnă o reducere a personalului tehnic sau de zbor”, compania a angajat recent mai mulți specialiști în direcția de zbor pentru a menține orarul de zbor. Pe anumite destinații pe care studiile comerciale proprii le arată ca profitabile, compania chiar a suplimentat cursele. Mai mult, compania a reușit să obțină profit pe rute care nu doar că erau neprofitabile, ba, chiar cauzau pierderi.
”Mai mult decât atât, am reușit, pentru prima oară în foarte mult timp, sã obținem profit operațional pe rute care nu prezentau niciun fel de profitabilitate în trecut, ba dimpotrivă, cauzau pierderi companiei noastre”, se mai arată în document.
Tarom a început să renunțe la rutele neprofitabile începând din 2018.
”Putem spune că 50% din rutele la care a renunțat Tarom, din 2018 și până în prezent, nu au fost preluate de alte companii”, arată compania, care adaugă că anumite rute la care a renunțat ”pentru moment” sunt preluate de ”companii mai mici care au în flotă sub 4 avioane”.
Documentul mai arată că ”restrângerea activității Tarom pe anumite rute este concomitentă cu consolidarea companiei, care reușește să obțină o profitabilitate fără precedent în ultimii 15 ani”.