Taxa de poluare ar putea ajunge la fel ca cea din țările vest-europene, ceea ce ar putea forța mulți șoferi să renunțe la autoturismele poluante. De exemplu, un proprietar de mașină EURO 2, veche de 20 de ani, care acum plătește aproximativ 170 de lei anual, ar putea ajunge să achite între 1.800 și 1.900 de lei, scrie bugetul.ro.
România are unul dintre cele mai vechi parcuri auto din Europa, cu peste 3 milioane de autoturisme mai vechi de cel puţin20 de ani, iar alte aproape 3,7 milioane au între 10 și 20 de ani. Practic, aproape 7 milioane de mașini ar putea fi afectate de noile măsuri. Doar aproximativ 300.000 sunt mașini noi.
Citeşte şi: Vouchere energie. Care români ar putea beneficia de ajutor de la stat de la 1 aprilie 2025
În timp ce în 2024 s-au înmatriculat peste 300.000 de mașini second-hand, însă puține dintre acestea respectă cele mai noi norme de poluare. Totuşi, un autoturism cu norma de poluare EURO 4 plătește același impozit ca unul EURO 6 dacă motoarele sunt dotate cu aceeași capacitate, chiar dacă mașina mai nouă poluează mult mai puțin.
Țări precum Germania, Franța și Olanda aplică deja o taxă de poluare pentru vehiculele vechi. România a avut o taxă similară încă din 2007, transformată în 2013 în timbru de mediu, care ulterior a fost eliminat.
„O mașină veche de 20 de ani, în normă de poluare EURO 2, va avea de plătit undeva între 350 și 400 de euro. Nu e definit 100%, am vorbit de achiziție. Nu numai că achiziționăm o mașină veche care poluează, dar vrem s-o ținem. După ce că ea are 15-20 de ani, vrem s-o mai ținem 10 ani. Noi nu vrem să interzicem lucrul ăsta actualmente, iau exemplu similar de 15 ani, pe care o deținem și la care urmează să plătim impozitul local de data asta.
Astăzi suma pentru taxa de poluare e undeva la 160-170 de lei pe an. De mâine am dori să se ia în calcul norma de poluare, iar în funcție de asta, dacă automobilul e EURO 2 sau EURO 3, vorbim probabil de 1.800 – 1.900 de lei pe an”, a explicat Mihai Bordeanu, directorul general automobile Dacia, pentru Pro TV.
„Dacă introduci în circulație un EURO 4 și îl taxezi la fel ca un EURO 6, deși au motoare de aceeași capacitate cilindrică, nu e corect. Fiindcă tu, care ai mașină nouă și nu poluezi mai deloc, plătești același impozit ca vecinul tău, care are mașină de 10 ani și, când o pornește dimineața, umple toată scara de fum”, a adăugat şi secretarul general al ACAROM, Adrian Sandu.