Fondurile colectate din noua taxă vor merge la Fondul Social pentru Climă (FSC), un instrument menit să sporească eficiența și să atenueze impactul asupra bunăstării ca efect al extinderii tarifării emisiilor de carbon.
“FSC va ajuta gospodăriile vulnerabile și utilizatorii de mijloace de transport să reacționeze la creșterea prețurilor la combustibilii fosili prin facilitarea investițiilor în soluții cu emisii reduse de carbon. Acesta poate oferi, de asemenea, un sprijin direct temporar al veniturilor pentru a acoperi impactul inițial asupra grupurilor vulnerabile până când investițiile pe termen lung își produc efectele, dar acesta nu este principalul mecanism de sprijin”, arată EPG, citată de economica.net.
Cele mai afectate de noua taxă vor fi gospodăriile care folosesc gaze naturale. Impactul acesteia va fi resimțit din plin și de utilizatorii din sectorul transporturilor, unde majoritatea combustibililor sunt reglementați de sistemul ETS2 de comercializare a certificatelor de carbon. Concret, pentru un preț de 45 EUR/t de carbon, prețul motorinei va crește cu 0,12 EUR pe litru, iar cel al benzinei cu 0,10 EUR pe litru.
Citeste si Lovitură pentru români. Taxă nouă la bancomate! Cât va costa să scoți numerar de la ATM
Fondul Social pentru Climă (FSC) va fi principalul instrument pentru atenuarea impactului acestor creșteri asupra grupurilor vulnerabile. Acesta va sprijini investițiile în soluții cu emisii reduse de carbon și va oferi un suport temporar pentru veniturile gospodăriilor vulnerabile.
EPG confirmă că vor crește facturile la gaze și prețul combustibililor.
″Obiectivul este ca prețurile să fie menținute sub 45 euro pe termen scurt, astfel încât semnalul de preț să fie semnificativ, dar nu suficient de puternic pentru a genera efecte negative asupra gospodăriilor. Cu toate acestea, se crede că aceste mecanisme de ajustare a prețurilor – care pot fi utilizate doar de un anumit număr de ori pentru o anumită perioadă – ar putea să nu fie suficiente pentru a menține prețurile sub acest prag.
Intervalul de proiecții ale prețurilor din literatura de specialitate este extrem de larg, de la 51 euro la 380 euro în 2030, în funcție de diverse ipoteze privind costurile de reducere a emisiilor și succesul politicilor complementare. Intervalul face dificilă estimarea unui impact realist, însă problema acceptabilității politice va conduce probabil la acțiuni de menținere a prețurilor către limita inferioară a intervalului″, se arată în studiul EPG.