Taxe 2025. Creșterea impozitelor pe propritate este o certitudine în 2025. Pe lângă această măsură, care este deja publicată în Monitorul Oficial, de la anul ar putea fi majorate și alte taxe, în funcție de cine va câștiga alegerile din 2024.
Mai exact, din 2025 am mai putea avea parte de: creșterea impozitului pe dividende de la 8% la 10%; renunțarea la facilitățile care au rămas în privința impozitului pe venit în IT, cercetare, construcții, agricultură și industria alimentară; introducerea impozitării progresive; majorarea impozitului pe venit; majorarea cotei standard de TVA; scăderea pragului pe microîntreprinderi spre 100.000 de euro.
Profesorul universitar de economie Bogdan Glăvan este de părere că aceste măriri de taxe vor avea un impact direct asupra populației spre deosebire de unele măriri din trecut care au avut un impact indirect asupra cetățenilor.
„Creșterea taxelor nu reprezintă „o reformă”. Creșterea taxelor este exact ceea ce spune, anume creșterea taxelor. Reforma fiscală este altceva: îndreptarea sistemului fiscal (dar nu neapărat prin majorarea impozitelor mici, se poate face și prin micșorarea impozitelor mari) astfel încât să existe echitate, colectarea mai bună a taxelor existente (altminteri „reforma” este profund inechitabilă), simplificarea legislației fiscale.
Dacă România merge înainte pe calea creșterii poverii fiscale, atunci producția, inovația, acumularea de capital vor avea de suferit. În esență, ne vom tăia craca de sub picioare, ne vom reduce ritmul creșterii economice și, în final, vom ajunge să băltim într-un marasm economic, așa cum vedem că au pățit unele țări occidentale. Apropo, mi se pare ridicolă afirmația că România ar trebui să aibă o povară fiscală similară cu a Germaniei sau a Franței, de parcă aceste două țări mai reprezintă vreun model de succes economic”, spune Bogdan Glăvan într-un interviu pentru republica.ro.
În ceea ce privește majorarea taxelor locale de anul viitor, expertul în economie este de părere că o astfel de măsură nu înseamnă altceva decât subminarea proprietății și construirea unei societăți inegale.
„Oare pe cine deranjează că românii sunt proprietari? Cine vrea să-i transforme din proprietari în chiriași, cui slujește concentrarea proprietății?”, se întreabă specialistul.
Economistul explică, totodată, că mult-invocata corecție fiscală despre care Mugur Isărescu spune că e necesară nu presupune nici pe departe creșterea taxelor, majorarea taxelor reprezentând, de fapt, „o intensificare a exploatării fiscale”.
Citeste si Prețul impozitelor la apartamente și case va crește din 2025. Cum se calculează taxele
„Conform DEX, corecție înseamnă îndreptarea unor lucruri strâmbe sau pedepsirea unor vinovați. Dacă chiar vrea să corecteze ceva, guvernul ar trebui să-i concedieze pe cei care au elaborat și semnat bugete naționale fantasmagorice, false, care și-au arătat găurile după doar câteva luni de la adoptare. Ar trebui să privatizeze companiile de stat, să le reducă pierderile. Ar trebui să reducă administrația publică, centrală și locală. Ar trebui să nu mai cheltuie bani pe tichii de mărgăritar (de exemplu, BMW-uri pentru polițiști), să facă reducă sistemul pensiilor speciale etc.
Creșterea taxelor nu este o corecție, ci intensificarea exploatării fiscale. Astfel, în loc să îndreptăm lucrurile, în loc să corectăm Statul-Leviathan, autoritățile vor să îl hrănească, sî îl facă și mai mare și, evident, mai risipitor. Eșecul va fi total. Așa cum Cuba a ajuns să importe zahăr, tot așa statul român nereformat va continua să se împrumute și să mărească impozitele, deoarece niciodată nu-i vor ajunge”, e de părere Bogdan Glăvan.