Wizz Air a refuzat mai mulți pasageri la îmbarcare, deși aveau biletele cumpărate, pentru simplul fapt că au fost ultimii din coadă. Unele companii apelează la această procedură „overbooking”, mai exact vând mai multe bilete decât numărul locurilor disponibile, a precizat stirileprotv.ro.
Această procedură este legală și reglementată la nivel european, iar mulți dintre călători nu știu că dacă rămân ultimii la coadă pentru îmbarcare, riscă să piardă locul din avion. În cazul unei astfel de situații, compania ar trebui să-i asigure pasagerului un nou bilet și despăgubiri, pentru a ajunge la destinația, însă nu prea se întâmplă.
Șapte pasageri care așteptau la rând pentru un zbor Wizz Air de la București la Milano n-au mai urcat în avion. Unul dintre ei, deși avea rezervare cu loc, rămăsese printre ultimii la coadă pentru a nu se înghesui.
„Eu aveam loc cumpărat, aveam intrare cu prioritate. Când am mers să ne îmbarcăm, se uită la mine și zice 1C. Și eu zic: Domnule, eu am 12 C, nu am 1C. La care el zice ‘Poarta închisă, gata, am închis avionul’. Noi eram 7 oameni acolo.”, a spus Tiberiu Alexe, pasager.
„A închis poarta și gata, nu ne-a mai îmbarcat. Noi am rămas în aeroport. Bineînțeles, am și plâns, pentru că nu puteam, îmi pierdeam locul de muncă aici în Italia.”, a mai spus Elena Barbu, pasager.
În cazul acestui zbor, compania a abordat procedura de „overbooking”, însă reprezentanții Wizz Air susțin că pasagerii care au rămas pe dinafara au venit după ce îmbarcarea a fost închisă. Oamenii au mers direct la ghișeu când au văzut că nu sunt primiți în avion, dar au fost refuzați și acolo.
Această procedură se practică, deoarece companiile se gândesc că în general există un număr de pasageri care deși au plătit biletul, nu se mai prezintă la zbor și atunci compania trebuie să facă un apel dacă unii pasageri sunt dispuși să renunțe la rezervările lor și să primească la schimb o sumă de bani. Dacă nu sunt, compania poate refuza îmbarcarea ultimilor sosiți, însă trebuie să le ofere despăgubirile aferente.
E important ca pasagerii aflați în această situație să primească o hârtie pentru refuzul îmbarcării.
„Trebuie să ceară un document în baza căruia lui îi este refuzată îmbarcarea, astfel încât să poată călători cu următoarea cursă pusă la dispoziție de compania aeriană, menționată suma pe care aceștia o vor primi drept compensație.”, Ramona Colea, reprezentanta unei companii pentru obținerea despăgubirilor.
„În momentul în care zborul este suprarezervat, de fapt tot timpul, el trebuie să meargă la check in din timp. Nu trebuie să rămână ultimul, pentru că dacă rămâne ultimul poate să rămână pe afara. Dacă zborul e închis, el dacă vine după nu mai loc.”, Anca Apahidean, director pentru Europa de Est, IATA.
„Pentru un pasager care are loc în avion, dar <
>, compania nu are nicio obligație. Eu am întrebat-o pe domnișoara de la îmbarcare: ‘Ați făcut un anunț că se termină?’ ‘Am întrebat aici în față’. Ăsta a fost răspunsul exact. Tot ce am obținut după situația asta a fost să nu mai cred cu naivitate că nu are rost să te îmbulzești într-o coadă că ajungem toți în același timp la destinație, ci că are rost să fii mai atent și să te duci să stai la coadă.” , Andrei Dăscălescu, regizor.
Wizz Air la rândul ei susține că au voie să practice această procedură. Iată reacția companiei.
„În conformitate cu practica din industria aeriană și cu legislația aplicabilă privind protecția consumatorilor, Wizz Air permite overbooking-ul într-o mică măsură pe cele mai populare rute ale sale pentru a le oferi mai multor pasageri posibilitatea să călătorească în cazul în care rămân locuri libere de la persoanele care nu se prezintă la zbor. În cazul extrem de puțin probabil în care toți pasagerii se prezintă, voluntarilor li se oferă stimulente pentru a călători mai târziu sau ultimii pasageri care se prezintă la check-in sunt reprogramați pe zborul următor și despăgubiți în conformitate cu legislația privind drepturile pasagerilor.
Wizz Air confirmă că pentru zborul W6 3131 de la București la Milano din 30 martie a existat o situație de overbooking. Independent de acest lucru, mai mulți pasageri s-au prezentat la poarta de îmbarcare după ce îmbarcarea a fost închisă.
Unul dintre pasageri, căruia i s-a oferit opțiunea de a se îmbarca, a refuzat din cauza schimbării locului, deși locul oferit era similar cu cel achiziționat inițial. La scurt timp, pasagerul a devenit necooperant, iar agentul de handling a fost nevoit să solicite intervenția poliției.”
Alte articole: Un pasager Wizz Air a fost despăgubit cu 4.500 de lire sterline de compania aeriană, după ce i s-a anulat un zbor