Terenurile Agenției Domeniilor Statului vor putea fi concesionate firmelor sau UAT-urilor care își propun să dezvolte proiecte în domeniul energiilor regenerabile, care sunt finanțate prin programul RePowerUp. Pentru acesta România are alocate 1,4 miliarde de euro până în anul 2030, conform unui proiect de OUG inițiat în comun de Ministerul Agriculturii și Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. În actul normativ se mai arată faptul cele 19 proiecte de interes strategic național care au impact asupra adecvanței sistemului energetic național, conform Economedia.
Alte articole: Cât de mult au crescut prețurile chiriilor, în ultimul an. Imobiliarele, mai scumpe în contextul crizei
În anul 2022 a fost adoptat planul de măsuri RePowerUp, care are ca scop asigurarea independenței Europei față de importurile de combustibili fosili din Rusia. Printre măsuri se află și finanțarea proiectelor din domeniul energiilor regenerabile.
„Având în vedere că Agenția Domeniilor Statului, ca entitate juridică responsabilă cu administrarea, concesionarea și arendarea terenurilor cu destinație agricolă aflate în domeniul public și privat al statului, potrivit Legii nr.268/2001 privind privatizarea societăților ce dețin în administrare terenuri proprietate publică și privată a statului cu destinație agricolă și înființarea Agenției Domeniilor Statului, cu modificările și completările ulterioare, se va implica alături de alte entități relevante în sectorul energetic, în scopul dezvoltării și exploatării potențialului de investiții, în sensul creării de capacități de producere a energiei verzi iar pentru aceasta este necesară reglementarea cadrului legal pentru a asigura folosința acestor terenuri cu destinație non-agricolă pentru implementarea acestor proiecte de interes strategic național”, citim în textul OUG.
Agenția Domeniilor Statului este responsabilă de administrarea terenurilor cu destinație agricolă, așadar se va implica alături de alte entități juridice importante din sectorul energetic pentru a facilita dezvoltarea și exploatarea potențialului de investiții în sensul creării de capacități de producere a energiei verzi, în proiectele finanțate din fonduri europene, în mod direct sau în asociere ori prin funcțiile și atribuțiile delegate de către instituțiile cu rol în atragerea fondurilor europene prin gestionarea și implementarea proiectelor cu finanțare europeană. Drept urmare, se impune modificarea și completarea corespunzătoare a Legii nr.268/2001.
Statul trebuie să modifice legea
De asemenea, a fost necesar ca legea să fie modificată astfel încât să poată conduce la o cât mai mare stabilitate şi eficiență legislativă, în special asupra încheierii și derulării contractelor de concesiune, inclusiv pentru asigurarea siguranței și securității alimentare naționale și conservarea proprietății publice a statului român, cât și pentru obținerea de plusvaloare prin prelucrarea produselor agricole direct de către producătorii români și crearea de noi locuri de muncă.Se impune modificarea și completarea la articolul XII, alineatul (2) din Ordonanța de Urgență a Guvernului pentru accelerarea implementării proiectelor de infrastructură finanţate din fonduri externe nerambursabile, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative nr.171/2022.
„Principalele prevederi cu impact asupra bugetului sunt următoarele:
1) Coordonatorii de reformă/investiții precum și beneficiarii proiectelor finanțate din fonduri alocate în cadrul Planului Național de Redresate și Reziliență angajează cheltuieli pentru implementarea acestora prin încheierea de contracte de achiziție publică pentru unul sau mai multe proiecte cu respectarea prevederilor legale în vigoare privind achizițiile publice.
2) Valoarea estimată a proiectelor prevăzută la alin.(1) se stabilește în conformitate cu prevederile legale în vigoare pentru fiecare proiect în parte, cumulat pe loturi/sau în totalitate și stă la baza fundamentării tipului de procedură de achiziție publică potrivit prevederilor legale în vigoare.
3) Proiectele implementate de coordonatorii de reformă/investiții precum și de beneficiarii care au încheiate contracte de finanțare se cuprind în planul de achiziții publice, fiecare în parte, cumulat pe loturi/sau în totalitate, la valoarea estimată.
4) Proiectele menționate la alin.(1) au documentațiile tehnico-economice elaborate și aprobate conform prevederilor legale în vigoare privind investițiile publice.
Prin prezentul proiect se mandatează reprezentanții legali ai organelor de conducere de la nivelul administratorului/operatorului infrastructurii hidroenergetice, administratorului terenurilor care fac obiectul proiectelor din anexa sau de la nivelul administratorului/operatorului infrastructurii de irigații să aprobe/să contracteze/să finanțeze categoriile de cheltuieli prevăzute la alin.(1).”
Sumele din Fondul National pentru Achiziția Terenurilor rămase după deducerea cheltuielilor vor fi utilizate în scopul achiziționării de noi terenuri cu destinație agricolă, care vor fi concesionate, generând astfel venituri la bugetul de stat.
Citește și: Ouăle au ajuns la un preț record în România. Țara noastră înregistrează cele mai mari creșteri de prețuri din UE