România a obţinut, la testele PISA, 428 de puncte atât la matematică, cât şi la lectură şi ştiinţe. Media OCDE la matematică a fost de 480 de puncte, la lectură a fost de 482, iar la ştiinţe de 491 de puncte. România se află pe penultimul loc dintre toate ţările Uniunii Europene, potrivit Ziarul Financiar.
Elevii din mediile defavorizate care au susţinut aceste examene în 2022 au obţinut la matematică scorul mediu de 337 de puncte, faţă de media naţională de 428 de puncte. În teorie, nu există un punctaj maxim la PISA, însă rezultatele sunt scalate pentru a se potrivi cu distribuţiile aproximativ normale, cu medii în jur de 500 de puncte de scor.
Te-ar putea interesa și: Rezultate PISA 2022: România a rămas la aproximativ același nivel ca în 2018
Rezultatele testării PISA publicate marți arată că România a obţinut un punctaj mediu de 428 de puncte la toate cele trei competenţe de bază testate, respectiv matematică, lectură şi ştiinţe. Rezultatele din 2022 sunt similare cu cele din testarea precedentă, cea din 2018, când România a obţinut tot media de 428 de puncte.
Programul pentru Evaluarea Internaţională a Elevilor (PISA) evaluează competenţele la matematică, lectură şi ştiinţe ale elevilor de 15 ani. Testele evaluează capacitatea elevilor de a rezolva probleme complexe, de a gândi critic şi de a comunica eficient. Prin urmare, testele PISA ţintesc să vină cu informaţii despre eficienţa sistemelor de învăţământ în ceea ce priveşte pregătirea elevilor pentru a face faţă provocărilor din viaţa reală, practic de a aplica în viaţa reală ceea ce învaţă în şcoli.
Important de subliniat este faptul că testele PISA nu sunt obligatorii pentru toţi elevii de 15 ani, iar eşantionul din 2022 a fost de 7.400 de copii, circa 3,4% din totalul elevilor cu această vârstă la momentul testării, adică circa 217.000, după cum arată statisticile oficiale ale INS. La testarea din 2022 au participat 260 de unităţi de învăţământ; 69% urban, 31% rural.
Două aspecte cheie care reies din aceste rezultate arată că România este încă cu mult în urma ţărilor din OCDE şi UE la modul în care elevii aplică ceea ce învăţă la şcoală şi că elevii din medii defavorizate rămân în urmă.
Citește mai multe știri: Două surori din Buzău au dezvoltat afacerea visurilor cu o investiţie de 40.000 de euro: „Există mulţi consumatori şi companii în România care apreciază produsele”