Tichete de masă 2023. Uneori, însă, salariații se confruntă cu situaţii neprevăzute din cauza cărora sunt nevoiţi să absenteze de la serviciu. Fie că au evenimente deosebite în familie, cum ar fi decese sau îmbolnăvirea copiilor, fie că ei înşişi au probleme de sănătate, aceştia se află în imposibilitatea de a-şi desfăşura activitatea la serviciu.
Ce se întâmplă, în aceste condiţii, cu bonurile de masă pe care ar fi trebuit să le primească în perioada în care au absentat, aflaţi din rândurile următoare.
Legea prevede că salariații au dreptul să absenteze cel mult zece zile pe an pentru urgențe familiale sau pentru situații care reclamă prezența angajatului în altă parte decât la serviciu, potrivit avocatnet.ro.
Potrivit legii 165/2018, ”în cazul tichetelor de masă, angajatorii nu pot acorda mai mult de un tichet de masă pentru fiecare zi lucrătoare din luna pentru care se efectuează transferul valorii nominale a tichetelor de masă. Nu se consideră zile lucrate perioadele în care salariaţii: (…)
d) se află în concediu pentru incapacitate temporară de muncă, sunt absenţi de la locul de muncă ori se află în alte situaţii stabilite de angajator împreună cu organizaţiile sindicale ori, după caz, cu reprezentanţii salariaţilor”.
Menţionăm că absențele generate de situații imprevizibile trebuie recuperate. Dacă recuperarea se face în altă lună decât cea în care angajatul a absentat, zilele în care angajatul a absentat se plătesc în luna în care au fost înregistrate. De asemenea, aceste absențe sunt considerate motivate. Doar pentru absențele nemotivate nu se acordă drepturile salariale și restul beneficiilor.
„Dacă ai contract colectiv de muncă, ai prevăzut exact și când se dau tichetele de masă. Problema aici e că, în momentul în care faci recuperarea, deja ai tichet de masă pentru ziua-standard și nu văd cum ai putea să dai două tichete de masă pe aceeași zi. Dar plecând de la teza potrivit căreia absențele se plătesc în luna în care sunt efectuate, interpretarea mea ar tinde să meargă în sensul că dacă-i plătești salariul îi dai și tichetele de masă, chiar dacă a fost absent”, a explicat, pentru Avocatnet, Anca Iulia Zegrean, coordonator al practicii de dreptul muncii.
Tichetele de masă, a căror valoare este de 30 de lei, trebuie cheltuite în perioada de valabilitate. Acestea sunt valabile în anul calendaristic în care au fost emise, cu excepția celor emise în perioada 1 noiembrie – 31 decembrie. În caz contrar, sumele primite pe card ca tichete de masă sunt retrase de emitent.
Bonurile de masă sunt valabile doar pe teritoriul țării noastre și folosesc exclusiv la achiziționarea de alimente.
Încă un aspect la care beneficiarii acestor tichete trebuie să acorde atenție este data de valabilitatea a suportului electronic pe care sunt puși banii. Dacă acesta este expirat, sumele de bani nu mai pot fi folosite. Pentru a nu se ajunge aici, de cele mai multe ori, firmele ce emit tichete de masă trimit e-mail-uri în care sunt reamintite regulile pe care beneficiarii trebuie să le urmeze.
Tichetele de masă sunt valabile numai dacă au înscrise pe suportul electronic sau stocate într-un alt mod următoarele informații: