Potrivit ordonanței de urgență, va exista posibilitatea asigurării hranei la locul de muncă, prin tichetele de masă, beneficiu pentru care salariații nu vor datora taxe salariale, în anumite condiții.
OUG 16/2022 spune că suma ce reprezintă „contravaloarea hranei acordate de către angajator pentru angajații proprii, persoane fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor (…), în limita valorii maxime, potrivit legii, a unui tichet de masă/persoană/zi”, va fi scutită de impozitul de venit, dar și de contribuțiile sociale pentru pensii, sănătate și muncă.
Angajatorii vor fi obligați începând cu luna ianuarie 2023, dacă doresc să ofere acest beneficiu angajaților, să treacă în regulamentul intern sau în contractul de muncă, regulă care va fi aplicată numai pentru angajații care își desfășoarp activitatea la sediul firmei.
Salariații care lucrează remote sunt excluși, la fel și cei care se află în concediu medical sau de odihnă. Totodată, ordonanța prevede și că asigurarea hranei la locul de muncă, cu acest tratament fiscal favorabil, este o alternativă la tichetele de masă.
Este vorba de două beneficii cu un tratament fiscal favorabil, dar cu câteva diferențe. În primul rând, în cazul tichetelor de masă, angajatorii trebuie să plătească numai impozit pe venit, iar în cazul hranei la muncă, angajatorii nu plătesc nicio taxă (dacă se încadrează în limita zilnică pe salariat).
Tichetele pot fi folosite în restaurante sau la magazine, salariatul având astfel o libertate mai mare în a alege ce face cu sumele avute la dispoziție.
Din punct de vedere fiscal, diferențele sunt că, în cazul în care angajatorul optează pentru suportarea costului hranei acordate la locul de muncă, suma va fi scutită de impozit pe venit, dar și de contribuții sociale, pe când, atunci când vine vorba de tichetele de masă, acestea sunt supuse impozitului pe venit, fiind scutite numai de contribuții sociale.
Citește și: Guvernul României vrea să elimine cât mai rapid banii cash. Proiect controversat la Palatul Victoria