Gen Z și Millenials, ținta producătorilor de „recompense”. Unii analiști spun că fenomenul este influențat de refuzul generațiilor tinere de a economisi pentru persistența inflației.
În rândul americanilor, inflația de după pandemie a fost cea mai puternică din ultimii 40 de ani. Dobânzile percepute de banca centrală a SUA, care luptă cu majorările prețurilor, sunt în acest moment la cel mai ridicat nivel din ultimii 22 de ani și, cel mai probabil, vor rămâne așa mult timp.
În zona euro, inflația nu a atins recorduri deosebite, chiar dacă este destul de puternică, însă dobânzile se află la cote istorice. Aceste lucruri și-au pus deja amprenta asupra prezentului, prin adaptarea consumatorilor la creșterea costurilor de trai, și o va face și asupra comportamentului în viitor, întrucât, un gest repetat devine obicei.
De exemplu, în Marea Britanie, aproximativ 80% din persoanele care fac parte din Gen Z spun că din cauza crizeiau început să poarte mai multe discuții despre persoane, în timp ce la persoanele mai mari de 55 de ani porcentul este de 57%, și sunt mai conștienți de situația lor finaciară, potrivit unui studiu realizat de Samsung în parteneriat cu platforma de investiții eToro, relatează zf.ro.
Citește și: Cultura bacșișului în întreaga lume. Țara în care viața este „prea bună” pentru a fi nevoie de ‘atenții’
63% dintre participanți au afirmat că mediul actual i-a forțat să înțeleagă termeni precum „inflație” și „recesiune”. Statisticile arată că tinerii, cel puțin cei din Marea Britanie, campătă mai multe cunoștințe financiare din cauza presiunilor asupra portofelelor lor.
Două treimi dintre participanți au spus că iau mai mult în considerare piețele financiare și investițiile. În Irlanda, criza costului vieții a afectat generația chiriei – persoanele tinere cu vârste cuprinse între 18 și 40 de ani pe care prețurile prea mari le țin în afara pieței locuințelor. 43% dintre irlandezi se gândesc să plece în alte țări din cauza costuilor mari.
Gen Z este poate cea mai afectată generație de criza traiului scump, iar acest lucru ar putea continua și pe viitor, și nu numai în Marea Britanie sau în țările vecine. Pe cei mai mulți dintre tineri, instabilitatea economică i-a prins când abia au început să-și întemeieze o familie.
Potrivit unui sondaj global realizat anul trecut de Deloitte, o treime din persoanele Gen Z au spus că cea mai mare îngrijorare a lor este costul traiului. Aproximativ 45% dintre respondenți trăiesc de la un salariu la altul, iar un sfert se tem că nu vor avea o bătrânețe liniștită.
Aceste temeri influențează modul în care oamenii își planifică viitorul. Experții susțin că îngrijorările Gen Z sunt întemeiate. Centrul pentru Economia şi Societatea Nouă atrage atenţia că la generaţiile tinere există o probabilitate mai mare de a nu deţine o locuinţă.
Acest lucru nu se întâmplă pentru că tinerii nu-și doresc, ci pentru că nu au cu ce, spune Gonzalo Paz-Pardo, economist BCE. Unele analize din SUA arată că puterea de cumpărare a generației Z este cu 86% mai mică decât cea a Baby Boomerilor când aceștia erau de vârsta lor.
Citește și: Statul, eșec major cu impozitarea bacșișului. Câți bani au ajuns la buget în 5 luni
În țăril ebogate, salariile tinerilor cresc mai lent decât cele ale generațiilor anterioare. Educația superioară este scumpă și pe datorie. Tori Dunlap, autoare de cărţi de educaţie financiară, spune că stresul provocat de precaritatea financiară afectează capacitatea Gen Z de a-şi forma un sentiment puternic al identităţii.
„Tot ce ţine de bani este emoţional şi psihologic, iar dacă te chinui financiar îţi vei vedea afectat orice aspect al vieţii. Îţi va fi afectată relaţia cu tine însuţi, cu alţii“, scrie Dunlap.
Lipsa banilor reprezintă o piedică în calea socializării, cu efecte pe termen lung. Revista Forbes subliniază un aspect al impactului crizei costului vieții asupra tinerilor aflați la început de drum în carieră și familie. Gen Z respinge orice a învățat despre bacșiș, lucru care ar putea duce la schimbări importante.
Potrivit unui sondaj al Bankrate, americanii cu vârste sub 26 de ani sunt destul de zgârciți când vine vorba de astfel de recompense financiare, asta și pentru că au alte prorități, iar finanțele personale nu le permit.
Bloomberg subliniază că tinerii nu s-au oprit din cheltuit, chiar dacă totul e mai scump. Au renunţat la serviciile plătite de divertisment, muzică şi filme online, dar cel puţin s-au răsfăţat mai mult decât alţii cu cadouri de sărbători. Cu toate astea, folosesc în proporție mai mare numerarul. În SUA acest lucru înseamnă că evită să utilizeze cardurile de credit, adică să cheltuiască pe datorie.