Titi Aur este unul dintre cei mai titrați piloți de raliuri din România, iar experiența sa în ceea ce privește conducerea defensivă l-au transformat în una dintre cele mai influente și respectate voci din țara noastră pe această temă. Acesta este din nou în atenția publicului după ce a trimis o scrisoare publică către premier și ministrul Transporturilor în care propune o serie de schimbări radicale pentru creșterea siguranței pe drumuri, după cum explică acest într-un articol pe pagina academiei sale.
Titi Aur explică că a început un proiect amplu de cercetare și studiu pentru îmbunătățirea siguranței conducătorilor de autovehicule și motociclete. Ca urmare a experienței pe care a acumulat-o în acest fel, fostul șofer de raliu a explicat faptul că a ajuns la o serie de concluzii. Astfel, el explică faptul că deși statisticile ar indica faptul că numărul de accidente grave ar fi scăzut, acest lucru a avut loc doar pe hârtie.
Mai exact, Titi Aur explică faptul că metodologia de raportare ar trebui să includă numărul de morți și de răniți, raportat la numărul real de kilometri parcurși. În acest sens, el explică faptul că românii parcurg, în medie, de 2-3 ori mai puțini kilometri decât vest-europenii.
„Conform acestui criteriu, situația europeană este următoarea: țările nordice au 22-25 morți la 10 miliarde kilometri parcurși, media europeană este de 70 morți, penultima țară, Bulgaria are 180 morți, iar România are peste 300 morți la 10 miliarde kilometri parcurși. (…)
Autoritățile noastre preferă să se ascundă după criterii care deși sunt corecte din punct de vedere statistic, oferă o imagine falsă a realității din trafic”, scrie Titi Aur.
Te-ar putea interesa și: Vești proaste pentru șoferii care nu au condus mai mult de doi ani. Noi modificări în Codului Rutier
Titi Aur subliniază că factorii principali care influențează accidentele rutiere sunt omul, drumul și mașina. În ultimele decenii, s-au făcut progrese semnificative în ceea ce privește îmbunătățirea infrastructurii rutiere și siguranța vehiculelor, contribuind la reducerea riscului de accidente. Cu toate acestea, preocuparea pentru pregătirea participanților la trafic a fost neglijată în comparație cu alte aspecte, iar Titi Aur observă că nivelul de pregătire al acestora este mai slab decât în trecut, ceea ce poate reprezenta un factor de risc crescut în trafic.
În scrisoarea sa deschisă, Titi Aur evidențiază o lipsă de educație rutieră în școlile generale, unde copiii nu sunt pregătiți adecvat pentru a se deplasa în siguranță pe stradă, în afara proiectelor punctuale realizate de Poliția Rutieră sau ONG-uri. El sugerează că ar trebui să existe o educație rutieră obligatorie în cadrul sistemului național de învățământ, similar cu practica din țările vest-europene.
În ceea ce privește școlile de șoferi, Titi Aur constată o scădere a calității pregătirii. În trecut, obținerea permisului auto implica teste psihologice pentru evaluarea reflexelor și abilităților, sesiuni de antrenament pe poligon și conducere în condiții variate, inclusiv noaptea. Însă, astăzi, aceste aspecte esențiale ale pregătirii sunt neglijate, iar prezența la orele de teorie la școlile de șoferi a scăzut semnificativ, comparativ cu anii ’80.
„Suntem într-un război permanent! În România, mor 4-5 persoane, iar conform noilor criterii medicale, avem 10 răniți grav și 70-80 răniți ușor în accidente rutiere. ÎN FIECARE ZI!
Anual, România pierde de la bugetul statului 3,3 miliarde euro costuri sociale (conform Road Safety Country Overview, emis de European Road Safety Observatory, structură din cadrul Comisiei Europene), ca urmare a accidentelor rutiere și încă 1,5 miliarde euro prin sistemul de asigurări (tot de la noi), pentru că plătim cele mai scumpe asigurări din Europa (mult stricăm – mult plătim).
ȘI NU FACEM NIMIC! Trebuie acționat URGENT!”, concluzionează Titi Aur.
Citește și: Reguli dure pentru șoferi în UE. A fost anunțată data limită pentru mașinile care folosesc acest combustibil