În cazul în care trotineta este închiriată, responsabilitatea încheierii asigurării va fi a firmei care oferă serviciul.
Traseul legislativ se parcurge în felul următor: Întâi se modifică legislaţia primară, iar schimbările sunt aprobate în Parlament, iar apoi ASF va trebui să elaboreze normele de aplicare a noii legi cu respectivele modificări. Practic, va fi o modificată legislaţia primară care guvernează piaţa RCA. Pe de altă parte, autoritățile din domeniu nu au stabilit încă data la care aceste modificări vor intra în vigoare.
Limita de despăgubire pentru daunele materiale înregistrate de șoferii păgubiți în accidente rutiere acoperite de RCA crește la 1,3 milioane de euro, de la doar 1,22 milioane de euro în prezent, stipulează Directiva 2021/2118 a Parlamentului European
Te-ar putea interesa și: Firmele rămân fără parcări în Sectorul 2. Radu Mihaiu:”Parcările rezidențiale sunt pentru cetățeni”
De asemenea, limita pentru plățile aferente vătămărilor corporale și daunelor morale urcă la 6,45 milioane de euro, de la doar 6,07 milioane de euro în prezent. Modificările se aplică începând cu 22 decembrie, iar autorii actlui normativ anunță că limitele vor fi revizuite la fiecare cinci ani. Asigurătorii din România vor include noile limite de despăgubire în calculele privind stabilirea tarifelor, fapt care va conduce, după cum arată și experiențele anterioare, la o majorare a prețurilor RCA, însă una marginală.
O a doua modificare importantă pentru șoferii din România este că ei vor avea la dispoziție, în premieră, o platformă unde vor putea vedea tote ofertele de RCA pentru automobilul pe care îl conduc
Directiva impune statelor membre UE să adapteze propria legislație până cel târziu la finalul anului 2023. De altfel, conform informațiilor Economica, la nivelul autorităților din România se lucrează deja la un draft de act normativ care urmează să preia prevederile Directivei. Deci cel târziu de la începutul lui 2024, RCA pentru trotinete devine obligatoriu. Este foarte probabil ca acest lucru să se întâmple chiar de anul viitor.
Ziare.com a stat de vorbă în acest sens cu Valentin Ionescu, director general în cadrul sectorului Asigurări, la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), care a detaliat ce schimbări vor urma în sectorul de asigurări, inclusiv în cee ce privește asigurările pentru trotinete electrice.
„În ceea ce privește piața RCA și atribuțiile de reglementare ale ASF, anul 2022 este un an de tranziție, an în care instituția noastră va fi implicată în transpunerea prevederilor Directivei 2021/2118 a Parlamentului European și a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2009/103/CE privind asigurarea de răspundere civilă auto și controlul obligației de asigurare a acestei răspunderi. Această nouă directivă apărută la sfârșitul anului trecut aduce o serie de modificări asupra cadrului general european ce privește asigurarea RCA, prevederile acesteia făcând obiectul discuțiilor purtate de Comisia Europeană cu reprezentanții statelor membre prin intermediul Consiliului și Parlamentului European, începând cu anul 2018”, a declarat reprezentantul ASF.
În acest moment există pe piață mai multe oferte de asigurări de răspundere pentru cei care conduc trotinete electrice. Aceste produse, ca și RCA, acoperă pagubele provocate terților, atât daune materiale cât și vătămări corporale. În plus, asigurările disponibile astăzi pe piață acoperă și eventualele cheltuieli juridice ale asiguratului sau ale terțului păgubit, după caz. Limita este în general la 1000 de euro, iar prețul prima de asigurare undeva în jurul a 30-40 de euro.