După Transfăgărășan, Transalpina, Transbucegi și Transrarău, un nou drum spectaculos a fost inaugurat în România. Este vorba despre Transapuseana, un drum care leagă Aiud (Autostrada A10 Sebeş – Turda) şi DN 74, zona Bucium – Abrud, în Munţii Apuseni.
Transapuseana, DJ 107 I are traseul Aiud (DN1) – Aiudul de Sus – Râmeţ – Brădeşti – Geogel – Măcăreşti – Bârleşti Cătun – Cojocani – Valea Barnii – Bârleşti – Mogoş – Valea Albă – Ciuculeşti – Bucium – Izbita – Coleşeni – Bucium Sat – DN 74 (Cerbu) şi este cel mai scump drum judeţean din ţară, fiind finanţat cu fonduri europene în valoare de aproximativ 73 de milioane de euro. Drumul are o lungime de 78 de kilometri.
Execuţia lucrărilor a fost împărţită pe două loturi, primul lot, în lungime de 43 de kilometri, fiind finalizat anul trecut, lotul 2, cu o lungime de 35 de kilometri, între Ponor şi Bucium (Abrud-DN 74), urmând să fie recepţionat la finalul lunii noiembrie a acestui an.
Deschiderea Transapuseana a dus la majorarea prețurilor pe piața imobiliară din zona pe care o traversează. În comuna Ponor, una dintre cele mai sărace din ţară, preţul terenurilor a crescut de până la opt ori, de la 1-2 euro pe metrul pătrat la 7-8 euro pe metrul pătrat.
„Valoarea terenului a crescut chiar şi la 7 – 8 euro/mp în zonele cu acces direct la şosea faţă de 1 – 2 euro sau poate nici atât înainte de asfaltarea drumului «Transapuseana», pentru că atunci nu se căuta teren în Ponor. Acum sperăm să fie modernizat şi DJ 750 C spre Sălciua şi atunci o să fie şi mai multe avantaje pentru comuna Ponor, pentru dezvoltarea comunei şi pentru turism, având în vedere că avem şi cele două mănăstiri în zonă”, a declarat viceprimarul comunei Ponor, Constantin Luca, pentru pentru ziarulunirea.ro.