Mai concret, propunerea implică confiscarea aproape în totalitate a profitului obținut, impunând necesitatea reinvestirii a 90% din acesta în îmbunătățirea serviciilor sociale.
Conform comunicatului emis de Ministerul Muncii, s-a propus o revizuire a legislației privind asistența, inclusiv a Legii 292/2011:
”Art. 37. (1) Furnizorii de servicii sociale sunt:
- a) persoane juridice de drept public, care au atribuţii stabilite prin lege privind acordarea serviciilor;
- b) persoane fizice sau juridice de drept privat, cu sau fără scop lucrativ, care au prevăzute în actul de înfiinţare/statut acordarea de servicii sociale așa cum sunt clasificate în Nomenclatorul serviciilor;
(2) Furnizorii de servicii prevăzuți la alin.(1) pot fi:
- a) serviciile publice de asistență socială cu personalitate juridică;
- b) unitatea administrativ-teritorială, prin primărie, pentru serviciile publice de asistență socială organizate ca un compartiment funcțional în aparatul de specialitate al primarului;
- c) asociațiile de dezvoltare intercomunitară înființate de mai multe unități administrativ teritoriale în vederea furnizării în comun a serviciilor publice de asistență socială și/sau a serviciilor sociale;
- d) structuri specializate ale administrației publice centrale;
- e) asociațiile, fundațiile și federațiile;
- f) cultele recunoscute în România;
- g) formele de exercitare independentă, în condiții de liberă practică, ale profesiei de asistent social, prevăzute la art.9 din Legea nr.466/2004 privind Statutul asistentului social, cu modificările și completările ulterioare;
- h) persoanele fizice autorizate în condiţiile legii;
- i) întreprinderile sociale atestate în baza prevederilor art.8 alin.(1) din Legea nr.219/2015 privind economia socială, cu modificările și completările ulterioare.
(3) Toți furnizorii de servicii sociale, atât publici cât și privați, sunt obligați să respecte prevederile legislative, aplicabile serviciilor sociale furnizate.”
În justificarea proiectului, se aduce în atenție și „revizuirea criteriilor de acreditare a persoanelor juridice care doresc să obțină calitatea de furnizori de servicii sociale, vizând în principal interzicerea prestării serviciilor sociale de către operatorii economici cu scop lucrativ, cu excepția celor care sunt întreprindere socială.”
Conform Registrului electronic unic al serviciilor sociale la data de 6 septembrie 2023, erau 3.788 furnizori de servicii sociale acreditați, din care furnizori publici 1.535, respectiv 2.253 furnizori privați (1.666 organizații neguvernamentale; 165 culte recunoscute de lege; 422 operatori economici cu scop lucrativ, în condiții speciale, prevăzute de lege), a precizat ministerul Muncii într-un răspuns pentru Economedia.
Dintre aceștia, 1.535 reprezintă furnizori publici, iar 2.253 sunt furnizori privați, cuprinzând 1.666 de organizații neguvernamentale, 165 de culte recunoscute legal și 422 de operatori economici cu scop lucrativ, cu condiții speciale prevăzute de legislație, conform unei declarații oficiale a Ministerului Muncii, furnizată pentru Economedia.
În cadrul celor 402 centre pentru persoane vârstnice administrate de Asociații și Fundații, se găsesc 15.788 de paturi disponibile. Cele 225 de entități comerciale oferă un total de 10.107 locuri, în timp ce cele 120 de instituții publice pun la dispoziție 1.076 de paturi.
În etapa iminentă, proiectul de lege va fi supus discuțiilor publice. Ulterior, după eventualele modificări, documentul va fi prezentat în cadrul ședinței de guvern, însoțit de avizele obligatorii de la diverse instituții.