Decizia CNAIR de a întrerupe traficul pe două dintre cele mai importante drumuri pentru români: podul Giurgiu-Ruse și Valea Oltului, se confruntă cu proteste și critici, printre aceștia numărându-se și transportatorii, aceștia atrăgând atenția asupra impactului economic, dar și restul problemelor asociate, notează Economedia.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Ministerului Transporturilor și Companiei de Drumuri modificarea restricțiilor de circulație pe Valea Oltului și Podul Prieteniei Giurgiu – Ruse, astfel încât acestea să fie aplicate în intervale orare cu trafic redus.
Potrivit transportorilor, restricțiile de circulație planificate pe DN 7 în perioada 8 iulie – 9 august 2024, pentru lucrări de defrișare, și închiderea unei benzi pe partea bulgară a Podului dintre Giurgiu și Ruse timp de două luni vor afecta semnificativ activitatea transportatorilor rutieri, deja împovărați de creșterea accizelor la motorină, timpii mari de așteptare la frontiere și restricțiile de circulație impuse din cauza caniculei.
Conform declarațiilor Ministrului Transporturilor și Infrastructurii, traficul rutier pe Valea Oltului va fi închis pe timp de zi pentru o lună, începând cu 8 iulie până în 9 august, iar transportatorilor le vor fi recomandate rute ocolitoare. Acestea vor fi stabilite vineri, 5 iulie 2025, și restricțiile vor intra în vigoare luni, 8 iulie 2024. transportatorii subliniază că rutele ocolitoare vor afecta și mai mult autovehiculele de transport marfă și persoane, ceea ce va conduce la un consum mai mare de combustibil, poluare și cheltuieli comerciale suplimentare, precum și imposibilitatea efectuării tuturor curselor programate.
Te-ar putea interesa și: Sorin Grindeanu, anunțul momentului pentru milioane de șoferi! „Nu există alte variante”
Transportatorii susțin că închiderea circulației pe timp de zi este problematică, menționând că în alte țări se lucrează continuu pentru finalizarea rapidă a lucrărilor, în timp ce în România mediul de afaceri și cetățenii absorb costurile suplimentare, determinând autoritățile să nu își modifice abordarea. UNTRR avertizează că decizia de a închide Valea Oltului pe timp de zi va avea un impact economic semnificativ.
Aceste restricții vor avea un impact negativ asupra lanțului de aprovizionare, forțând transportatorii să utilizeze rute alternative, mai lungi și mai costisitoare, precum DN1 prin Valea Prahovei, deja cunoscută pentru aglomerația sa. Aceasta va crește timpii de transport și costurile operaționale, afectând livrarea punctuală a mărfurilor și, implicit, economia largă și consumatorii finali.
În plus, rutele alternative propuse transportatorilor nu sunt suficiente pentru a prelua întregul volum de trafic deviat de pe DN7, acestea fiind deja congestionate și neadaptate pentru un trafic suplimentar intens. Devierea traficului de mare tonaj pe drumuri mai puțin adaptate va crea un risc suplimentar pentru siguranța rutieră, iar schimbările în rute și programări vor pune o presiune suplimentară pe șoferii profesioniști, afectând siguranța și eficiența operațională.
Transportatorii explică faptul că decizia de a închide Valea Oltului pe timp de zi va afecta profund transportul rutier din România și că este esențial ca autoritățile să colaboreze cu transportatorii pentru a minimiza impactul negativ asupra economiei și societății. Uniunea solicită autorităților o comunicare transparentă și consultarea industriei transporturilor rutiere în avans asupra lucrărilor majore de infrastructură, pentru a permite companiilor să se pregătească corespunzător și să asigure rute alternative eficiente.
În cazul Podului dintre Giurgiu și Ruse, după reparații de urgență succesive pe partea română și bulgară, Directorul General al CNAIR a precizat că drumarii bulgari vor închide câte o bandă și traficul se va desfășura alternativ pe cealaltă bandă timp de două luni, începând cu 9 iulie 2024. Deși Guvernul a aprobat deschiderea unui punct de trecere a frontierei în regim de bac la Giurgiu, această măsură nu va rezolva blocajul care se va crea după aplicarea restricțiilor de circulație, deoarece Podul Prieteniei este tranzitat zilnic de aproximativ 2800 de camioane.
În prezent, traversările cu bacul la Zimnicea, Bechet, Turnu Măgurele și Călărași, precum și la Giurgiu, sunt limitate și dificil de accesat pentru camioanele de 40 de tone din cauza drumurilor nereabilitate și a capacității reduse de transport a bacurilor. Drumul din Bulgaria de la Calafat – Vidin către Sofia este, de asemenea, dificil.