Trei prieteni din copilărie conduc o afacere de succes. George Badea este project manager şi consultant în IT şi are experienţă în proiecte internaţionale în telecom şi retail. Cosmin Matea se ocupă de vânzări în telecom şi are în spate mai bine de 16 ani petrecuţi în vânzări şi project management. Alexandru Teodorescu este absolvent de drept, jurist cu experienţă în departamentele de profil ale unor companii din servicii şi ale unor birouri de avocatură.
„Acest business a început în 2017, în urma unei idei de a avea un business, de a încerca ceva suplimentar joburilor. Iniţial, ne-am dorit să deschidem o reţea de gogoşerii americane, de unde şi numele firmei – Donut Worry Bakery – un joc de cuvinte la vremea aceea”, povesteşte Cosmin Matea, potrivit Businessmagazin.ro.
După mai multe discuţii şi întâlniri, întâmplarea a făcut să dea peste un pastry chef care colaborează cu mari lanţuri hoteliere şi care, ascultându-le povestea şi gândurile, i-a sfătuit ca, în loc de gogoşi, să facă mai degrabă chifle proaspete pentru burgeri, un produs intens căutat de restaurantele din Bucureşti: „Toată lumea cumpăra atunci chifle congelate, în ale căror reţete se regăseau cel mai des praf de ou, praf de lapte, amelioratori de creştere, potenţiatori de gust şi tot aşa.
Am făcut convenţia, pe care am reuşit – cu greu – s-o păstrăm şi azi, de a folosi doar produse naturale, adică lapte, ou, făină şi niciodată amelioratori sau potenţiatori.”
Aşa că s-au prezentat pe piaţă cu un concept de produs proaspăt, pe care îl livrau în fiecare zi clienţilor, astfel încât ei să nu mai fie nevoiţi să folosească produse congelate. Producţia are loc în fabrica proprie din Popeşti-Leordeni, o hală construită în 2010 şi amenajată pentru producţia celor trei antreprenori în 2021.
Investiţia de început a fost de 85.000 de euro, sumă din care 40.000 de euro au fost fonduri accesate prin programul StartUp Nation. Astăzi, aşadar, Poftă de pâine înseamnă atât livrările de chifle către clienţi în regim B2B (business-to-business), cât şi două magazine fizice proprii, un magazin online şi platformele de social media, unde au loc vânzările de pâine către clienţii finali.
„În acel an (2021 – n. red.), am hotărât să deschidem a doua linie de business, mai ales că, în primul rând, noi ne doream o pâine bună, coaptă pe vatră, cu specific franţuzesc. Aşa am ajuns la Pofta de pâine, de data asta mai experimentaţi, mai conştienţi de riscuri şi mai siguri pe ce ne doream să se întâmple”, a mai declarat unul dintre asociați.
Pentru Poftă de pâine, anul 2022 s-a încheiat cu o cifră de afaceri de puţin peste 4 milioane de lei, cu un profit de aproximativ 8-10%. Compania este angajator pentru circa 26-27 de oameni.
Mai departe, cei trei fondatori ai businessului cu pâine vor să continue dezvoltarea, cel mai clar obiectiv în acest moment fiind al treilea magazin propriu. Un alt plan este extinderea portofoliului prin adoptarea unui concept de băcănie artizanală, pentru a susţine şi alţi producători locali artizanali. Deocamdată, căutările sunt în toi pentru cel mai bun loc în care ar putea prinde viaţă această idee.
„Proiectele derulate în 2022 au fost deschiderea celui de-al doilea magazin de pâine artizanală sub brandul Poftă de pâine, după ce primul a fost inaugurat în decembrie 2021, şi extinderea producţiei de chifle de burger şi baghete de hot dog pentru clienţi noi – un lanţ de pizzerii şi un lanţ de restaurante specializate în burgeri.
Pe lângă preţurile tot mai mari ale materiilor prime, ale energiei şi ale combustibillor, cele mai mari provocări sunt în zona de personal. Piaţa forţei de muncă este din ce în ce mai dificilă, indiferent de domeniu, iar când vorbim de nişe specializate precum panificaţia, este incredibil de greu să găsim noi colegi, mai ales cu o calificare de brutar sau patiser.”, mai spune Cosmin Matea.