Primele trenuri produse de compania poloneză PESA sunt așteptate să ajungă în România la sfârșitul anului 2025 sau începutul anului 2026, conform declarațiilor reprezentanților companiei, citate de Club Feroviar. PESA va livra zeci de trenuri electrice în următorii ani, ca parte a unui contract semnat cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) din România.
Ștefan Roșeanu, directorul ARF a confirmat că procesul de livrare va începe la finalul anului viitor și se va extinde până în 2027. Roșeanu a subliniat că, până în acest moment, contractul se desfășoară conform planului și că se așteaptă ca toate procedurile de autorizare și livrare să decurgă fără probleme.
„Sperăm ca trenurile să vină la sfârșitul anului viitor, începutul lui 2026, când PESA va demara procedurile de livrare și acceptare de către noi și apoi în 2026-2027 vor fi livrate toate trenurile. Suntem mulțumiți cu punctul în care ne găsim cu acest contract, sperăm ca totul să decurgă fără evenimente în această perioadă și toate procedurile de autorizare să aibă loc în concordanță cu ceea ce ne așteptăm”, a afirmat Ștefan Roșeanu, director al ARF (Autoritatea pentru Reformă Feroviară), conform Profit.ro
Citește și: Finanțarea anului în România. Românii pot primi între 300.000 de euro și 2 milioane de euro
Krzysztof Zdziarski, președintele PESA, a descris contractul cu România ca fiind unul de „prestigiu și importanță majoră” pentru compania poloneză. Trenurile care vor fi livrate în România vor fi similare celor furnizate în Cehia, dar vor include modificări minore adaptate la cerințele românești. Contractul acoperă, de asemenea, mentenanța trenurilor pe o perioadă extinsă, fiind incluse două perioade de probă, una obligatorie de 15 ani. Acest aspect asigură calitatea produselor PESA.
Statul român, prin intermediul ARF, a semnat la sfârșitul lunii ianuarie 2023 un contract în valoare de 3,2 miliarde de lei pentru achiziționarea a 62 de trenuri electrice regionale produse de PESA. De asemenea, în decembrie 2023 a fost semnat un alt contract, în valoare de 1,1 miliarde de lei, pentru achiziția a încă 20 de trenuri electrice destinate curselor de lung parcurs.