La nivelul Europei, lucrurile stau, însă, altfel. Europenii sunt mult mai deschiși la a repara decât la a înlocui, stându-le în cale fie inexistența serviciilor de reparații, fie costurile ridicate. Conform unui sondaj Eurobarometru de dată recentă, 77% dintre consumatorii din UE preferă să-și repare bunurile în loc să cumpere unele noi, dar sunt nevoiți să le înlocuiască sau să le arunce din cauza celor două motive enunțate anterior.
Alin Pricină are un atelier de reparație a electrocasnicelor în Capitală. Repară cuptoare electrice și cu microunde, dar și televizoare. Până acum ceva vreme, nu avea prea mulți clienți. Nici acum nu sunt mulți – doar 20 pe săptămână, dar patronul spune că numărul acestora a crescut în ultima perioadă, mai ales după ce prețurile au explodat, iar oamenii au înțeles că îi costă mai puțin să repare decât să înlocuiască produsul.
„În ultima perioadă de timp, foarte multă lume preferă să repare, în loc să înlocuiască. E un preț mult mai avantajos de a-l repara, decât de a-l înlocui. Chiar și oamenii cu bani fac chestia asta”, spune Alin Pricină pentru Digi24
O doamnă și-a adus cuptorul la reparat în atelierul lui Alin. După ce a identificat problema, Alin i-a comunicat prețul reparației – doar 100 de lei, comparativ cu 400-450 de lei, cât ar costa-o dacă și-ar achiziționa unul nou.
„Are dioda arsă, siguranța arsă, condensatorul ars. Toată reparația costă 100 de lei. În magazin un cuptor costă 400-450 de lei. Omul economisește 350 de lei”, spune Alin.
În plus, clienta primește și garanție de 6 luni pentru reparație.
Procentul românilor care aleg să repare electrocasnicele stricate în loc să cumpere altele a crescut comparativ cu 2021, de la 6% la 15%.
Un alt client a venit în atelierul lui Alin cu un televizor stricat. Reparația l-a costat 250 de lei.
„Am economisit cam 70% din valoarea unui televizor nou”, constată clientul.
Propunerea privind „dreptul la reparare” a fost votată marți, la Strasbourg. Potrivit europarlamentarului Vlad Botoș, această propunere „vine să susțină consumatorii europeni, dându-le posibilitatea să-și repare produsele. Produsele sunt făcute în așa fel încât să nu poată fi deschise, demontate, pentru a schimba piese defecte, iar condițiile de cumpărare de multe ori cer ca produsele să nu fie deschise și reparate de altcineva, decât de producător sau de firma care le reprezintă”.
În plus, pe durata reparației aparatului, producătorul este obligat să îi dea clientului un produs de înlocuire. Eurodeputații propun și extinderea perioadei de garanție cu un an, după ce produsul este reparat.
Citeste si Electronicele și electrocasnicele vor avea o perioadă de garanție mai lungă
Dreptul de a repara este considerat o etapă esențială pentru planul UE de a atinge economia circulară până în 2050, în cadrul Pactului Verde european. Repararea aparatelor electronice ar fi un lucru bun pentru mediu, având drept consecință reducerea consumului de resurse, mai puține emisii și mai puțină energie consumată.