Ecranele tactile sunt folosite din ce în ce mai mult de către producătorii auto. Cu toate acestea, mulți dintre șoferi și experții din domeniu atrag atenția că deși aceste dotări reprezintă ultimele inovații din domeniu, folosirea acestora de către o persoană aflată la volan poate fi periculoasă. Politico notează că UE ia în calcul o schimbare a criteriilor de evaluare a siguranței, iar asta ar putea viza ecranele.
Programul UE de evaluare a autovehiculelor noi (NCAP) își revizuiește sistemul de evaluare începând cu 1 ianuarie 2026 pentru a impune ca cinci dintre comenzile principale ale unui autovehicul – claxon, ștergătoare de parbriz, semnalizatoare, lumini de avarie și funcții SOS – să necesite butoane sau comutatoare fizice.
Noile mașini care vor să intre pe piața UE vor trebui să se conformeze pentru a obține râvnitul rating de cinci stele al NCAP. Sistemul este voluntar, dar este respectat de majoritatea producătorilor de automobile, deoarece este monitorizat îndeaproape de către consumatori.
„Ceea ce vedem acum este că avem din ce în ce mai multe accidente în care oamenii intră în coliziune pentru că sunt distrași”, a declarat Matthew Avery, directorul de dezvoltare strategică al NCAP, organismul UE dedicat siguranței auto.
Te-ar putea interesa și: Dacia suferă pierderi după lansarea mașinii electrice de doar 10.000 de euro. Cine este producătorul care face de rușine producătorul de la Mioveni
Această declarație trebuie pusă în contextul numărului de accidente auto cu victime din UE. Peste 20.000 de persoane au murit pe șosele în 2022, o creștere de 4 % față de 2021. Blocul comunitar vrea să reducă la jumătate numărul de decese pe șosele până în 2030, cu obiectivul de a ajunge la zero decese până în 2050.
Avery a declarat că ecranele tactile și afișajele, împreună cu alte caracteristici de conducere asistată, pot distrage atenția șoferului de la drum pentru o perioadă cuprinsă între cinci și 40 de secunde, iar asta poate avea consecințe potențial fatale. În plus, dacă afișajele nu au feedback tactil, șoferii pot fi distrași de faptul că trebuie să se aplece asupra ecranului, nefiind siguri dacă comenzile sunt înregistrate.
„Problema cu ecranele tactile este că există un decalaj inerent și, mai important, nu există feedback haptic”, a spus Avery. „Petreci mai mult timp uitându-te la ecranul tactil pentru a verifica dacă se întâmplă ce îți dorești”, a adăugat oficialul UE.
O altă problemă este aceea că, pe măsură ce interioarele mașinilor devin din ce în ce mai high-tech, diferitele sisteme încep să fie din ce în ce mai diferite de la un producător la altul sau chiar de la un model la altul. În prezent, șoferii trebuie să se adapteze la fiecare mașină pe care o conduc.
Citește și: Ministrul Mediului, vestea cea mare pentru românii interesați de mașini electrice. „Buget record”