Joi au fost semnate două noi contracte pentru execuția loturilor 2 și 3 de pe Autostrada Moldovei (A7), pentru tronsonul Buzău-Focșani. Firma contractată este UMB, constructorul român, care are deja în lucru loturile de capăt ale acestui tronson. În prezent, UMB lucrează pe aproximativ 180 de kilometri, însă există posibilitatea ca acesta să ajungă să lucreze pe circa 250 ai A7. Întrebarea firească care apare în acest context este dacă dispune compania de tot ce are nevoie pentru a duce la bun sfârșit o lucrare atât de amplă.
Autostrada Moldovei, este împărțită în 13 tronsoane, pe segemntul Ploiești-Pașcani. Toate acestea vor fi realizate prin finanțare PNRR, ceea ce înseamnă că până în anul 2026 lucrările ar trebui finalizate. Dintre acestea 13, 9 au fost deja contractate, 7 dintre ele fiind semnate cu UMB. De asemenea, pentru segmentul Bacău-Pașcani, UMB a câștigat deja licitația pentru alte 3 loturi, iar dacă trece de contestații, contractele vor fi semnate și pentru aceste porțiuni de drum.
„E un optimism moderat pe care îl am, va însemna inclusiv pentru această companie o foarte bună organizare în perioada următoare, un volum de muncă mult mai mare decât au avut până acum, va însemna în final și o emblemă pentru această companie”, a spus joi ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, la semnarea contractelor.
UMB nu se oprește la lucrările pentru A7. În prezent, compania mai lucrează și pe alte zeci de kilometri de Drum Expres și Autostradă. Compania ar putea ajunge la o cifră record de 410 km aflați în subordine:
În total, UMB practic lucrează la 153 de km de autostradă și drum expres în restul țării, are acum deja contractați 179 de km din A7 și e în pole-position să mai contracteze încă aproape 77 de km. Practic, în 2023 UMB s-ar putea găsi în fruntea a 409 km de autostradă și drum expres, adică o cifră aproape de jumătate din autostrăzile pe care le are România în folosință în prezent.
În aceste condiții, în care volumul de muncă este atăt de ridicat, întrebare cheie este: Va putea UMB să își onoreze obligațiile până la termenele limită, cu atât mai mult cât o bună parte din ele sunt realizate prin PNRR? Cornel Bunghiuz, directorul general al UMB, a dat asigurări că toate lucrările companiei vor fi gata la timp.
„O să ne mobilizăm exemplar, militărește, ca și până acum (…) pentru contractele pe care le avem în derulare. Organizarea o s-o facem pas cu pas, funcție de evoluția contractelor, a timpului, deocamdată e iarnă, în unele locuri plouă, ninge. Vă asigurăm că ne vom organiza astfel încât toate lucrările vor fi în termen. Resursa umană este de 5.000 de oameni care lucrează efectiv, nu doar pe A7, ci pe toată societatea”, a spus Bunghiuz.
Reprezentantul UMB a mai dat asigurări că în 2023 va fi cu siguranță dat în circulație Tronsonul 3 din DEx12 Craiova – Pitești (31,7 km). Totodată, ministrul Grindeanu a spus că a fost deblocată și ultima zonă problematică de pe DEx6 Brăila – Galați și că ar exista o probabilitate și ca acest drum să fie deschis la final de 2023.
API apreciază că UMB este „unul din cei doar câțiva antreprenori generali serioși din țară, poate cel mai serios” și notează și că „Autostrada A7 trece pe la ei prin curte”, dar punctează astfel: „suntem îngrijorați că nu vor putea să-și dubleze capacitatea într-un timp extrem de scurt”.
„Sperăm ca temerile noastre privind capacitatea UMB de a livra 400 kilometri de autostradă și drum expres în 12-36 de luni și la o calitate corespunzătoare să fie complet nefondate și harnicii răzeși moldoveni să rupă gura târgului și să ne-o închidă pe-a noastră”, a scris Pro Infrastructura pe contul său de Facebook.