Proiectul legislativ al Partidului Național Liberal (PNL), care propune introducerea unei prevederi în Codul Fiscal pentru protejarea „cotei unice de impozitare asupra veniturilor și profiturilor” pentru următorii zece ani, a trecut tacit de Senat. Cu toate acestea, subiectul creează un nou impas în coaliție PNL-PSD, arată Profit.ro
Proiectul a primit un punct de vedere negativ din partea Guvernului, care a subliniat că o astfel de decizie pe termen lung este problematică. Guvernul a argumentat că, în contextul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), sunt necesare reforme ale legislației fiscale, iar în prezent sistemul de impozitare din România include mai multe cote diferite, nu o cotă unică.
În prezent, cota de impozit pe profit este de 16%, iar cea de impozit pe venit de 10%. De asemenea, Codul Fiscal include și alte cote de impozitare, cum ar fi 8% pentru dividende. În luna mai, Partidul Social Democrat (PSD) a solicitat și obținut în plenul Senatului retrimiterea proiectului PNL la comisii, afirmând că dorește să amendeze proiectul liberalilor, dar ca amendamentele să fie discutate și să aibă acordul coaliției de guvernământ.
Guvernul a criticat inițiativa legislativă pentru că nu instituie norme clare care să evidențieze intenția de reglementare și nu identifică precis impozitele care ar intra sub incidența prevederilor propuse. Protejarea „cotei unice de impozitare asupra veniturilor și profiturilor” este considerată o noțiune generală, nedefinită în Codul Fiscal, ceea ce ar putea crea dificultăți în aplicare, după cum arată chiar guvernul coaliției.
Te-ar putea interesa și: Klaus Iohannis, mesaj pentru partide înainte de ședința Coaliției: „Președintele trebuie să fie ales de români”
Din perspectiva impozitării profitului și veniturilor persoanelor juridice române, introducerea unei prevederi care să împiedice modificarea „cotei unice de impozitare” pe o perioadă de zece ani, așa cum le-au cerut liberalii colegilor de coaliție, ar conduce la dificultăți de aplicare. Aceasta deoarece proiectul nu asigură prevederi suficiente și clare pentru identificarea impozitelor vizate. În plus, nu este corelat cu reglementările fiscale în vigoare, care includ impozite cu cote și baze de impozitare diferite, precum impozitul pe profit, impozitul suplimentar pentru instituțiile de credit și pentru persoanele juridice din sectoarele petrol și gaze naturale, și impozitul pe veniturile microîntreprinderilor.
Referitor la impozitul pe venit și contribuțiile sociale obligatorii, adoptarea inițiativei legislative ar putea genera confuzii și dificultăți în aplicare. Utilizarea sintagmei „cota unică de impozitare asupra veniturilor” ar crea neclarități, având în vedere că sistemul actual de impozitare prevede aplicarea unei cote de 10% doar pentru anumite categorii de venituri.
Astfel, proiectul PNL, deși trecut tacit de Senat, întâmpină o serie de critici și obstacole chiar din partea colegilor de coaliție, care solicită amendamente și o discuție aprofundată în cadrul coaliției de guvernământ.