Vești bune pentru șoferi! Uniunea Europeană este forțată de către Comisia Europeană și Ministerul Transporturilor din Germania printr-un acord recent să găsească cât mai repede o modalitate prin care șoferii vor putea să vândă mașinile cu motor termic și după 2035, a informat ziare.com.
Însă, planul vine la pachet cu următoarea modificare. Să se permită printr-un mandat obligatoriu în țările membre, prin aprobarea Parlamentului European, vânzarea exclusivă a vehiculelor cu emisii zero începând cu 2035.
„Am găsit o soluție, împreună cu Germania, privind utilizarea viitoare a combustibililor sintetici (n.r. – e-fuel) în mașinile cu motor termic. Vom lucra acum pentru a adopta cât mai curând posibil standardele de CO2 pentru industria auto”, a declarat Frans Timmermans, vicepreședintele Comisiei Europene și șeful Green Deal.
De asemenea, acordul „taie o cărare” în legislația auto îndelung negociată la Bruxelles, care a fost aproape aprobată. Exact cu cîteva zile înainte, Germania a oprit demersurile, aliată cu un mic club, a unei legi care era pe punctul central al agendei ecologice a UE, potrivit unei analize a Politico.
Așadar, conform spuselor lui Timmermans, Comisia se va ocupa și va adăuga de urgență o anexă la lege la insistența titanului producător de automobile din Europa. Pentru început, Comisia a fost de acord cu producerea de e-combustibili în regulamentul auto Euro 6 existent și apoi să adauge această clasificare în legislația controversată privind standardele de CO2 care impune eliminarea treptată a vânzărilor de vehicule noi cu motor de combustie după 2035.
Mai mult, Enel sau Bosh învestesc în Chile într-un proiect inițiat de Porshe pentru producerea de combustibili sintetici într-o fabrică. Proiectul este unul destul de costisitor și pleacă de la ideea că peste 70% din toate mașinile produse sub această marcă în istorie sunt încă în circulație.
Scopul este ca aceste mașini să fie utilizate și după intrarea în vigoare a proiectului „zero emisii de dioxid de carbon”, însă cel mai mare dezavantaj al benzinei sintetice ar fi că nu este 100% nepoluantă, ci emite cu 85-90% mai puțin dioxid de carbon.
Costurile ar fi foarte mari, mai exact un litru de benzină sintetică ar costa 10 dolari/l, adică 42 lei/l. Planul efuel Alliance este să acopere necesarul de combustibil la nivel global până în 2050, un termen îndepărtat față de ținta fixată de UE pentru „revoluția” auto – 2035. Totodată și costurile ar putea să scadă odată ce fabricile de producere a benzinei se înmulțesc. E-fuel Alliance estimează că până în 2050, costul unui litru de benzină ar urma să varieze între 1,38 – 2,24 euro, adică foarte apropiat de standardul actual.
Mai mult, oficialii Bosch, și ei implicați în proiect, susțin că un litru de benzină verde va costa în 2030 (atunci când piața globală va fi alimentată în proporție de 12% cu e-Combustibili) 1,20 Euro/ litru. Proiecțiile susținătorilor proiectului sunt contrazise de experți, care estimează un cost realist de 3-4 euro/ litru în 2030.
Alte articole: Avertismentul constructorilor. Normele Euro 7 vor majora preţurile noilor maşini cu 2000 de euro în medie