Potrivit unui proiect de ordonanță, cea mai mare sancțiune din Codul Rutier va ajunge la 16.500 de lei, în contextul în care Ministerul Afacerilor Interne cere ca punctul de amendă să nu mai fie plafonat la valoarea de145 de lei, scrie newsweek.ro.
Citește și: Toți șoferii sunt vizați de o nouă lege. Cât de ușor poți primi o amendă colosală
Totuși, nu se propune să fie nici 330 de lei, având în vedere că salariul minim pe economie este în prezent de 3.300 de lei, valoare ce ar face ca amenzile pentru șoferi să crească mai mult decât dublu.
Proiectul MAI solicită modificarea modului de calcul al oucntului de amendă în Codul Rutier la 5% din salariul minim brut pe economie, în loc de 10% cât este în prezent.
Codul Rutier 2023. Ce se întâmplă cu punctul de amendă
La un salariu minim brut pe economie de 3.300 de loe, ar însemna că punctul de amendă ar fi de 165 de lei, ceea ce înseamnă că amenzile se vor mări cu 14%.
Citește și: Amendă record primită de un șofer român. A rămas și fără bani, și fără mașină
Potrivit Codului Rutier, cele mai mari sancțiuni ce pot fi primite de persoanele fizice sau juridice sunt de 21-100 de puncte de amendă. La o valoare a acestuia de 165 de lei, înseamnă că cele mai mari sancțiuni ajung la 3.465 – 16.500 lei, adică între 700 și 3.300 de euro.
Constituie contravenții și se sancționează cu 21-100 de puncte de amendă următoarele fapte săvârșite de către persoane fizice sau juridice:
- nesemnalizarea sau semnalizarea nerespunzatoare a drumului public sau a trecerilor la nivel cu calea ferata, conform standardelor in vigoare; neinlaturarea obstacolelor care impiedica vizibilitatatea conducatorilor de vehicule la trecerile la nivel cu calea ferata;
- neindeplinirea obligatiilor de instalare a mijloacelor de semnalizare rutiera, precum si a dispozitivelor speciale de acest fel;
- nesemnalizarea sau semnalizarea necorespunzatoare, conform standardelor in vigoare, a obstacolelor sau lucrarilor aflate in zona drumului public;
- neasigurarea starii de viabilitate a partii carosabile potrivit standardelor in vigoare, precum si neluarea masurilor de inlaturare a obstacolelor aflate pe partea carosabila;
- amplasarea in zona drumului public de dispozitive care pot fi confundate cu indicatoarele ori instalatiile care servesc la semnalizarea rutiera ori realizarea de constructii sau instalatii ori ceearea de alte obstacole de natura sa le limiteze vizibilitatatea sau eficacitatatea;
- instituirea de restrictii de circulatie pe drumurile publice fara autorizatia administratorului drumului si avizul politiei rutiere;
- nerespectarea termenelor si conditiilor stabilite de administratorul drumului public si de politia rutiera privind amplasarea si executarea de lucrari in zona drumului public;
- nerespectarea obligatiilor de catre executant sau, dupa caz, beneficiar ca, dupa terminarea lucrarilor in partea carosabila, acosta-ment sau trotuar, sa readuca drumul public cel putin la starea initiala;
- neindeplinirea obligatiilor ce le revin, potrivit normelor legale, in legatura cu vehiculele si conducatorii acestora;
- necomunicarea, in termen, la cererea politiei rutiere, a identitatii persoanei careia i-a incredintat vehiculul pentru a fi condus pe drumurile publice;
- lipsa dotarilor specifice obligatorii pentru admiterea si mentinerea in circulatie a vehiculelor;
- neasigurarea insotirii deplasarii vehiculelor care efectueaza transport de marfuri sau produse periculoase, precum si a celor cu mase sau gabarite depasite;
- nerespectarea obligatiei de a echipa personalul de executie a lucrarilor in zona drumului public cu echipamente de protectie-avertizare fluorescent-reflectorizant;
- amplasarea statiilor mijloacelor de transport public de persoane fara avizul politiei rutiere;
- practicarea actelor de comert pe trotuar, pe acostament sau pe partea carosabila, iar in afara localitatilor, in zona de siguranta a drumului public;
- refuzul nejustificat de a inmatricula sau de a inregistra un vehicul ori de a elibera placutele cu numarul de inmatriculare sau de inregistrare ori de a mentiona in certificatul de inmatriculare datele de identificare a utilizatorului;
- neindeplinirea, de catre proprietarul sau detinatorul mandatat al vehiculului, a obligatiei de a solicita autoritatii competente inscrierea in certificatul de inmatriculare sau de inregistrare a datelor de identificare a utilizatorului;
- neindeplinirea obligatiilor ce revin organizatorilor intrecerilor autorizate de a lua toate masurile necesare pentru desfasurarea in siguranta a acestora, precum si pentru protectia celorlalti participanti la trafic;
- neindeplinirea obligatiei, de catre autoritatile publice locale, de a efectua amenajari rutiere destinate circulatiei pietonilor, biciclistilor, vehiculelor cu tractiune animala si calmarii traficului, precum si nesemnalizarea sau semnalizarea necorespunzatoare a acestora;
- incredintarea unui vehicul destinat transportului public de persoane sau de marfuri pentru a fi condus pe drumurile publice de catre un conducator de autovehicul sau tramvai care nu are atestat profesional;
- dispunerea efectuarii transportului de marfuri si produse periculoase sau a vehiculelor cu masa si/sau gabaritul depasit fara autorizatie speciala emisa in conditiile legii ori pe alte trasee decat cele stabilite de autoritatea competenta;
- neindeplinirea obligatiei de instiintare a poitiei rutiere de pe a carei raza de competenta pleaca transportul de marfuri sau produse periculoase cu privire la traseul stabilit si localitatea de destinatie;
- neindeplinirea obligatiei de catre autoritatile administratiei publice locale de a amenaja drumuri laterale in conditiile art. 71 alin. (2);
- nerespectarea obligatiei administratorului drumului public sau autoritatii publice locale de a executa sau, dupa caz, de a desfiinta amenajarile rutiere, in termenul stabilit impreuna cu politia rutiera ;
- punerea in aplicare a planurilor de urbanism generale, zonale sau de detaliu, fara ca acestea sa fie avizate in prealabil de catre administratorul drumului public si politia rutiera;
- incalcarea dispozitiilor legale privind efectuarea de modificari si completari in certificatul in certificatul de inmatriculare sau de inregistrare ori in cartea de identitate a vehiculului, precum si verificarea tehnica periodica a acestuia fara solicitarea prezentarii de catre proprietar a dovezii existentei asigurarii de raspundere civila pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule;
- neindeplinirea obligatiei de intretinere a drumului public pe timp de iarna, potrivit reglementarilor in vigoare;
- nerespectarea obligatiei de comunicare prevazute la art .80 sau comunicarea de date inexacte ori incomplete.