A intrat în vigoare „dreptul la reparare”! Uniunea Europeană a avansat semnificativ în direcția unei economii mai ecologice și sustenabile, făcând un nou pas important. Consiliul Uniunii Europene a acordat aprobarea finală pentru o directivă care promovează repararea eficientă și accesibilă a produselor electrocasnice. Această directivă are ca obiectiv principal facilitarea reparațiilor simple și de calitate pentru produsele care, în mod normal, nu ar trebui înlocuite, contribuind astfel la reducerea deșeurilor și la optimizarea utilizării resurselor. Acest demers reflectă angajamentul Uniunii Europene de a sprijini economii mai puțin poluante și de a încuraja practici mai prietenoase cu mediul.
Cunoscută și sub denumirea de „Directiva Dreptului la Reparare” sau R2R, propunerea care vizează promovarea reparațiilor pentru bunurile deteriorate sau defecte a fost introdusă de Comisia Europeană anul trecut și se încadrează în cadrul Noii Agende a Consumatorilor și al Planului de Acțiune pentru Economia Circulară, axată pe reciclare. Această directivă se adaugă altor reglementări recente ale Uniunii Europene menite să sprijine consumul durabil, precum regulamentul privind proiectarea ecologică pentru produse durabile (care promovează și producția de bunuri reparabile) și directiva care facilitează informarea consumatorilor în contextul tranziției ecologice (care le oferă acces la informații mai complete înainte de a face o achiziție).
Citește și: Anunț important pentru bucureșteni! Ce schimbări face Metrorex
Acum, după ce a fost adoptată de Consiliu, directiva R2R conferă consumatorilor dreptul de a repara mai ușor, mai ieftin și mai rapid produsele defecte. În plus, aceasta stimulează producătorii să proiecteze bunuri mai durabile, care să fie ușor reparabile, reutilizabile și reciclabile. Un alt aspect important este că reparațiile vor deveni o opțiune mai atractivă, contribuind astfel la crearea de noi locuri de muncă în Europa. În consecință, atât economia, cât și mediul înconjurător vor beneficia de pe urma acestei măsuri.
Directiva „Dreptul la Reparare” stipulează că producătorii de echipamente electrice și electrocasnice trebuie să proiecteze aparatele astfel încât să fie mai ușor de reparat, la costuri reduse pentru clienți. Noua legislație europeană prevede că acest drept la reparare se extinde chiar și după expirarea termenului de garanție. Statele membre au la dispoziție un termen de doi ani pentru a adapta legislația națională la noile cerințe. Scopul principal al directivei este să încurajeze repararea produselor electrice și să promoveze consumul sustenabil. Obiectivele sunt extinderea duratei de utilizare a produselor și posibilitatea efectuării de reparații la costuri mai mici, contribuind astfel la reducerea poluării și a consumului inutil de resurse.
Conform noii reglementări, în cazul în care un produs se defectează, clientul are opțiunea de a-l repara în loc de a-l înlocui. După reparație, produsul va beneficia de o nouă perioadă de garanție. Dacă produsul se strică din nou după expirarea acestei perioade, clientul va avea posibilitatea de a-l repara la un cost mai mic decât achiziționarea unui produs nou, beneficiind în continuare de o garanție pentru reparația respectivă.
În plus, directiva impune ca fiecare produs să fie însoțit de un manual care să detaliaze costul și componentele care ar putea să se defecteze. Statele membre vor avea la dispoziție 24 de luni de la intrarea în vigoare a directivei pentru a integra aceste reglementări în legislațiile lor naționale.
Citește și: Un nou drum expres se va deschide în România. Ciolacu: „Continuăm marile investiţii în infrastructură”