Se ia în considerare ca tichetele de masă, care au fost crescut de Guvern de la 30 de lei la 35 de lei începând cu 1 august, să fie supuse unei taxe de 10%, reprezentând contribuția de sănătate (CASS). Această propunere este evaluată de către Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș.
Citește și: Se oferă noi vouchere în România. Cine sunt românii care vor beneficia de sprijinul financiar
În procesul de revizuire a Codului Fiscal, autoritățile guvernamentale pregătesc ajustări semnificative, iar funcționarii publici vor resimți consecințele. Ca parte a acestor schimbări, angajatorii vor deveni responsabili de plata contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS) pentru tichetele de masă și voucherele de vacanță oferite salariaților.
„Baza lunară de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate, în cazul persoanelor fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor, în țară și în străinătate, cu respectarea prevederilor legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, o reprezintă câștigul brut care include valoarea nominală a tichetelor de masă și a voucherelor de vacanţă, acordate de angajatori”, scrie în proiectul de OUG, consultat de Economica.net.
Este luată în considerare de către Guvern eliminarea avantajelor fiscale destinate profesioniștilor din sectorul IT. Excepția va rămâne pentru cei cu venituri salariale sub 10.000 de lei, care vor continua să beneficieze de scutirea de impozitare.
„Scutirea se aplică la un singur angajator/plătitor, pentru veniturile de până la 10.000 lei inclusiv obținute din salarii şi asimilate salariilor realizate de persoana fizică în baza unui singur contract individual de muncă, raport de serviciu, act de delegare sau detașare sau a unui statut special prevăzut de lege, pe baza opțiunii exprimate, în scris, prin declarație pe propria răspundere la angajator/plătitor, după caz. Partea din venitul brut lunar ce depăşeşte 10.000 lei nu beneficiază de facilităţi fiscale”, se mai arată în draftul proiectului.
Reamintim faptul că Guvernul a decis majorarea valorii tichetelor de masă în două etape:
În ipoteza adăugării contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS), suma de 3,5 lei ar fi dedusă din valoarea tichetului de masă de 35 de lei. În această situație, sporirea efectivă a valorii tichetelor de masă ar consta doar în 1,5 lei.
Economiștii afirmă că aplicarea contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS) asupra tichetelor valorice va submina extinderea resurselor bugetare.
„Se discută, în ultimul timp, în spațiul public de la noi – fie la nivel de opinie, fie la nivel de intenție normativă – despre chestiunea voucherelor de vacanță (VV). Mai exact, se pune sub semnul întrebării utilitatea, fezabilitatea și oportunitatea menținerii acestei instituții în sistemul nostru economic. Dezbaterea publică, deschisă, a oricărei probleme de interes general reprezintă, desigur, un avantaj politic al oricărei societăți libere și democratice.
În același timp, însă, imposibilitatea principială de a exclude interesul politic din aceste dezbateri lasă loc pentru trei consecințe importante: propagarea unor idei incorecte despre problema discutată, induceri intenționate în eroare în marja acelei probleme sau deturnarea atenției spre aspecte minore, nereprezentative, deși reale, ale chestiunii respective”, a informat Centrul de Cercetări Financiare și Monetare al Academiei Române „Victor Slăvescu”.
Sub un aspect conceptual, voucherele de vacanță constituie venituri distincte, nelegate de veniturile salariale. Aceasta se datorează faptului că obținerea lor nu depinde de circumstanțe individuale, ci sunt acordate în mod uniform. De asemenea, acestea nu reprezintă compensații pentru muncă prestată.
Din perspectivă economică, voucherele de vacanță sunt incluse în ceea ce se numește pachetul retributiv, care este uneori denumit în mod incorect „pachet salarial”. În termeni monetari, ele funcționează ca mijloace de plată și nu generează o creștere a masei monetare. Fiind o categorie distinctă de venit, care nu este asimilabilă cu veniturile salariale (acestea din urmă nefiind restricționate în utilizare, deoarece ar încălca dreptul de proprietate), voucherele de vacanță au un domeniu de utilizare prestabilit normativ și obligatoriu: achiziționarea de pachete turistice din oferta internă.
Prin urmare, aceste vouchere constituie un factor de stimulare economică prin intermediul cererii interne către oferta internă, contribuind atât calitativ, cât și cantitativ la acest proces.
Citește și: Vouchere sociale august 2023. Cine sunt românii care primesc bani de la Guvern