Vești proaste pentru șoferii care au maşinile conectate la internet. La fel ca și în cazul calculatoarelor, dispozitivelor mobile sau a celor din sfera IoT, conexiunea la internet este promovată de producătorii auto ca un mare avantaj pentru clienţi, dar este folosită, fără o informare clară, pentru a colecta o mare cantitate de informaţii.
Un studiu realizat de Mozilla arată că toţi cei 25 de mari producători auto care au făcut obiectul cercetării colectează date fără vreo preocupare pentru intimitatea şoferilor şi a pasagerilor.
BMW, Ford, Toyota, Tesla, Subaru şi alţii colectează, printre altele, date despre rasa, greutatea şi sănătatea oamenilor, despre expresia facilă a acestora, statutul de imigrant şi chiar activitatea sexuală.
Cel mai departe dintre toţi producătorii cu datele pe care le colectează merge Nissan, conform celor de la Mozilla. Compania colectează informaţii genetice, despre starea sănătăţii şi activitatea sexuală, printre altele, fără să detalieze cum colectează aceste date.
Tot Nissan îşi rezervă dreptul de a vinde datele pe care le colectează, astfel că şoferii şi pasagerii nu au cum să ştie unde şi cum vor fi folosite datele pe care producătorul auto le colectează despre ei.
Kia îşi rezervă dreptul de a monitoriza viaţa sexuală a şoferilor, deşi nu este clar ce legătură are asta cu condusul maşinii, iar Mercedes-Benz preinstalează TikTok pe sistemul de infotainment.
Majoritatea producătorilor fac ceea ce Mozilla numeşte „privacy washing” – dau asigurări goale privind protejarea intimităţii persoanelor, în vreme ce colectează cantităţi enorme de informaţii despre acestea.
Producătorii auto nu cer consimţământul oamenilor pentru colectarea datelor, ci consideră că aceştia sunt de acord cu termenii pe care-i stabilesc din momentul în care se urcă în maşină.
Puţini şoferi români ştiu că poliţa obligatorie de asigurare auto (RCA) nu acoperă doar pagubele produse de şoferul asigurat unui alt autovehicul din trafic, ci, în unele cazuri, se extinde şi asupra daunelor provocate unor terţi în urma unui eveniment rutier.
În esenţă, poliţa RCA îi asigură unui şofer protecţie financiară în cazul unui accident rutier, iar în absenţa ei acesta poate fi acţionat în justiţie pentru pagube materiale, daune morale sau vătămări corporale, astfel că persoana vinovată poate ajunge să fie obligată să plătească sume exorbitante, pe care nu şi le poate permite.
La solicitarea Avocatnet.ro, Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România a făcut câteva precizări despre modul cum funcționează asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie.
Conform BAAR, orice prejudiciu cauzat terților de un conducător auto prin intermediul unui vehicul care are angajată răspunderea civilă delictuală se acoperă din asigurarea RCA: „în baza asigurării RCA se acoperă prejudiciile rezultate din accidentul de vehicule, atât materiale ca urmare a avarierii sau distrugerii oricăror bunuri (vehicule, animale, alte bunuri, inclusiv construcții, lucrări de artă în construcții, opere de artă, bijuterii etc.), dar și prejudiciile morale (nepatrimoniale) și materiale (pierderi de venit, cheltuieli cu spitalizarea, tratamentul, asistenți personali, proteze, alimentație suplimentară, cheltuieli de înmormântare etc.) pentru vătămarea integrității corporale sau a sănătății ori decesului unei/unor persoane”.