Analistul economic Adrian Negrescu a afirmat că preţurile la produsele alimentare de bază şi la servicii sunt din ce în ce mai mari, iar acest lucru afectează puterea de cumpărare a românilor.
“Prioritatea o reprezintă facturile la utilităţi pentru că tot ce înseamnă energie, gaze, toate acestea au adus nişte costuri duble faţă de iarna trecută. Am ajuns să ne dăm mai mult de jumătate din bani, mă refer la o familie medie din România, pe zona de produse alimentare de bază. În top 10 cele mai mari scumpiri în 2022 opt poziţii sunt alimente de bază – zahăr, unt, margarină, cartofi, iar celelalte două poziţii sunt gazele şi energia electrică. Ne cheltuim cei mai mulţi bani pentru produsele alimentare de bază ceea ce arată nivelul de sărăcie din România, faptul că puterea de cumpărare a scăzut foarte mult faţă 2021, iar pe de altă parte sunt aceste facturi care creează şi mai mare presiuni pe bugetele familiilor şi care la cum se anunţă şi au început să vină facturile pe luna decembrie sunt cu cel putin 40 dacă nu chiar cu 50% mai mari în cazul familiilor care se încălzesc cu energie electrică, care au boilere, care au calorifere electrice”, susține analistul economic Adrian Negrescu, citat de news.ro.
Românii au redus și cantiatea de mâncare pe care o cumpără.
”Cumpărăturile în magazine se fac la suta de grame, vedem producătorii că vin pe piaţă cu produse ambalate în pachete mai mici, s-a redus foarte mult dimensiunea produselor pentru că este singura metodă prin care şi ei pot menţine preţurile la un nivel cât de cât acceptabil în contextul scăderii puterii de cumpărare”, a explicat analistul economic.
“Legat de celelalte lucruri pe care le mai cumpără, românii cumpără în general produsele care au legătura cu igiena, cu îngrijirea casei, mai puţin zona de îmbrăcăminte şi încălţăminte, care din punctul meu de vedere a intrat într-un con de umbră extrem de puternic care a început încă de la Black Friday, de atunci am văzut primele semne că oamenii încep să strângă baierele pungii şi nu mai investesc în astfel de lucruri. Şi-au redus achiziţiile care au legătură cu celelalte aspecte ale vieţii cotidiene, şi-au tăiat inclusiv din zona de abonamente, zona de cheltuieli care nu au legătură cu alimente. Această tendinţă se va accentua”, a mai declarat Adrian Negrescu.